ساخت ربات عمود پرواز با هزینه کم

مجیدمیرزایی ،سرپرست تیم عمود پرواز دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص ساخت مراحل این ربات ، گفت: این دستاورد یک ربات عمود پروازی است که در رده هگزاکوپتر قرار می‌گیرد.هگزاکوپترها 6 موتوره هستند و به صورت عمودی پرواز می کنند و تعادل خوبی روی هوا دارند.به همین دلیل مزیت های مهمی نسبت به بالگردهای جنگی دارند  و در موارد نظامی بهترین کارایی و عملکر مثبت را دارند.

سرپرست تیم ساخت این ربات افزود:‌ مشابه این ربات درایران زیاد ساخته شده و نمونه های خارجی آن نیز وجود دارد که البته روی بحث هوش مصنوعی آنها کار نشده است. در برخی نمونه های خارجی بحث هوش مصنوعی نیز وجود دارد.

میرزایی تصریح کرد: این ربات عمود پرواز در مدت زمان کوتاه و هزینه کمی ساخته شده و در مقایسه با نمونه های مشابه وزن کمی دارد.

اگر کار پژوهشی را باهزینه کم انجام ندهیم دیگر پژوهشی به حساب نمی‌آید.به همین دلیل هدف ما هم این است که کارهای پژوهشی را بیشتر کنیم و در انتقال تکنولوژی پیشرو شویم.

وی افزود: به عنوان نمونه تمامی بوردهای الکترونیکی و رادیو کنترل را تیم ساخت این ربات با هزینه 45هزارتومان طراحی کرده است درحالی که در دیگر پروژه ها برای همین بوردهای الکترونیک چیزی معادل 500هزارتومان هزینه می کنند.

میرزایی گفت: اگر کار پژوهشی را باهزینه کم انجام ندهیم دیگر پژوهشی به حساب نمی‌آید.به همین دلیل هدف ما هم این است که کارهای پژوهشی را بیشتر کنیم و در انتقال تکنولوژی پیشرو شویم.

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: امیدواریم با قول هایی که معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه داده اند بتوانیم کارگاه رباتیکی در دانشگاه راه اندازی کنیم و به قطب مطرح رباتیک تبدیل شویم که البته این مهم نیاز به توجه و کمک های مالی  دارد.

گفتنی است، این طرح در مسابقات روباتیک امیرکبیر ، رتبه پنجم را در بخش عمود پروازهای دارای هوش مصنوعی به خود اختصاص داده است.

 اعضای تیم تحقیقاتی ساخت این ربات را ملیکا خسروی دانشجوی ارشد برق دانشگاه سمنان،علی محسنی دانشجوی دکترای برق و قدرت تربیت معلم،ریحانه افروزی دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه علم و فرهنگ و مجید میرزایی مهندس برق و دانشجوی حقوق دانشگاه علم و فرهنگ تشکیل میدهند.

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا