ساخت میکرو ربات‌های هوشمند برای اهداف چند منظوره

امیر علی علیزاده انارکی، یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: اهمیت نانو رباتیک باعث شده امروزه تحقیقات زیادی روی نانو ربات انجام شود؛ ساخت نانو ربات ها در آزمایشگاه کار دشوار و هزینه بر است بنابراین وجود مدلی ارزان قیمت و در عین حال نزدیک به رفتار واقعی نانو ربات ها نیازی حیاتی برای پژوهشگران این حوزه محسوب می شود.

وی افزود: ما در این طرح مدل ماکروسکوپی مبتنی بر ربات های جمعی مقیاس سانتی متر پیشنهاد کردیم؛ در این طرح سنسورها، عملگرها و واحد پردازشگر( از نظر سادگی، وجود نویز و قطعی نداشتن، کوتاه برد بودن ارتباطات، حرکت براونی، نوع تعامل و محدود بودن واحد پردازش) بسیار شبیه نانو ربات های موجود است.

وی اظهار کرد: هم اکنون مدل ماکروسکوپی پیشنهادی به طور کامل پیاده سازی شده و نتایج آن به وضوح نشان می دهد که رهیافت بیان شده در طرح، گامی موثر برای محقق کردن هوش ازدحامی در نانو رباتیک است؛ مدل پیشنهادی یک مدل فیزیکی واقعی در مقیاس سانتی متر است که می توان رفتار نانو ربات ها را به خوبی در آن تقریب زده و ایده های هوش ازدحامی را به آسانی و با قیمت ارزان بر روی این مدل پیاده سازی کرد.

وی حوزه رباتیک ازدحام را جدید عنوان کرد و درباره این حوزه گفت: در حوزه رباتیک ازدحام مباحث مربوط به سیستم های رباتیک چندگانه شامل تعداد زیادی ربات فیزیکی و سخت افزاری ساده مطرح است؛ رفتار ازدحامی مورد انتظار ما از این ربات ها بر اساس نیروی جاذبه-دافعه بین ربات ها و همچنین تراکنش آنها با محیط پیرامونشان شکل می گیرد. یک رفتار مستقل گروه  که همکاری با دیگران دارند به گونه ای است که نهایتا یک رفتار کلی دسته جمعی در آن دیده می شود.

وی به اهمیت ساخت این ربات ازدحامی اشاره کرد و افزود: امروزه افزایش روز افزون کاربرد ربات ها، ربات های چند گانه‌ای که همه با هم روی یک وظیفه مشخص کار می کنند نیز رایج شده‌اند. بیشتر کاربرد مفید ربات ها که به طور خاص برای این کار مناسبند در حوزه گروه ازدحامی می گنجد. گروه های متشکل از ربات ها می توانند این وظایف را به شکل موثرتر و اساسا متفاوت تر با ربات هایی که به طور مستقیم کار می کنند انجام دهند.

این طرح به وسیله میلاد شوریابی، علی فروتن نیا، امیر علی علیزاده انارکی و با راهنمایی دکتر علیرضا روحانی منش،عضو هیات علمی گروه مهندسی برق و مسوول آزمایشگاه رباتیک چند مقیاسی دانشگاه نیشابور انجام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا