دیابت 70 تا 90 درصد افراد چاق با جراحی بهبود می یابد

دکتر محمدرضا عبدالحسینی روز یکشنبه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک اظهار کرد: درصد کمی از دیابتی هایی که تحت اعمال این جراحی ها قرار می گیرند پس از 5 سال ممکن است بیماری آنها تا حدودی برگردد اما به طور کلی بر اساس آمار جهانی بیش از 50 درصد آنهایی که بای پس معده انجام می دهند، بهبودی کامل می یابند.
وی افزود:آمار جهانی نشان می دهد که 33 درصد جمعیت دنیا اضافه وزن دارند اما آمار اضافه وزن در ایران دو برابر دنیا است، به این صورت که در ایران حدود 60 تا 65 درصد جمعیت اضافه وزن دارند.
عبدالحسینی افزود: بر اساس آمار بهداشت جهانی در مقایسه با یک فرد آسیایی و آمریکایی که دارای قد و وزن یکسان هستند، خطر ابتلا به دیابت در فرد آسیایی بیشتر است و به همین نسبت در معرض بیشتر ابتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت با منشاء چاقی هستند.
وی در مورد علت این اختلاف توضیح داد: بر اساس نوع ژنتیک و اقلیم منطقه آسیا میزان ابتلا به بیماری های متابولیک در این افراد بیشتر است و به همین نسبت ایرانی ها نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت هستند؛ خطر ابتلا به دیابت در ایران 20 درصد است که از این میزان 10 درصد ابتلا به دیابت شناخته شده و 10 درصد مابقی ناشناخته است و مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.
عبدالحسینی گفت: زنان ایرانی نیز نسبت به زنان آسیایی اضافه وزن بیشتری نسبت به مردان دارند. 
وی گفت: برای درمان چاقی های مفرط یا مرضی از روش های جراحی به ویژه جراحی های کم تهاجمی به روش لاپاراسکوپی استفاده می شود. 

** چاقی مرضی یا چاقی مفرط 
عبدالحسینی در توضیح چاقی مفرط گفت: افرادی که یک و نیم برابر وزن ایده آل خود را داشته باشند، طبق استانداردهای جهانی، دارای چاقی مرضی یا چاقی مفرط هستند. 
وی در مورد وزن ایده آل توضیح داد: به شاخص توده بدنی BMI می گویند که نسبت قد به وزن است و درحالت استاندارد باید بین 19 تا 25 باشد. 
این جراح و فلوشیپ جراحی درون ریز افزود: اگر فردی 10 تا 15 کیلو اضافه وزن داشته باشد یعنی BMI او بین 25 تا 30 باشد، دارای اضافه وزن است اما چاقی مفرط و مرضی ندارد و بدون نیاز به جراحی می تواند با روش های غیرجراحی وزن خود را کاهش دهد. 

** مزایا و عوارض جراحی های کم تهاجمی 
عبدالحسینی گفت:جراحی های چاقی مانند سایر اعمال جراحی می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که بر اساس نوع جراحی متفاوت است. 
وی عوارض کوتاه مدت مانند خونریزی، نشتی مواد غذایی و عفونت را از جمله این عوارض برشمرد و گفت: این عوارض در جراحی های لاپاراسکوپی نسبت به جراحی های باز کمتر است. 
جراح و فلوشیپ جراحی درون بین اظهار کرد: در جراحی کم تهاجمی لاپاراسکوپی، حدود 2 متر از روده دستخوش تغییرات می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا به چاقی مفرط ممکن است به دلیل ترس از اختلال در جذب غذا، تمایلی به انجام این عمل نداشته باشند و به روش های غیرجراحی مانند لیپوساکشن، لیپوماتیک و لیپولیز روی بیاورند. 
عبدالحسینی گفت: این تصور اشتباهی است زیرا در بای پس معده حدود 70 درصد روده سالم می ماند. 
وی افزود: همچنین نتایج نشان داده است افرادی که دیابت داشتند بعد از جراحی میزان قندخون ناشتای آنها اندازه گیری و مشخص شد که میزان آن به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. 
عبدالحسینی در مورد مزایای استفاده از جراحی های کم تهاجمی برای رفع چاقی اظهار کرد: در لاپاراسکوپی احتمال بروز فتق، چسبندگی و عفونت زخم کمتر است و بیشتر افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می شوند. 

** لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیپولیز برای افراد دارای چاق مفرط خطرناک است
دبیر اجرایی دومین کنگره جراحی های چاقی با بیان اینکه افرادی که BMI بالای 33 دارند، نباید از این روش ها استفاده کنند، تاکید کرد: استفاده از این روش ها برای اینگونه افراد به دلیل احتمال بالای آمبولی مضر و بسیار خطرناک است. 
عبدالحسینی گفت: جراحی هایی که برای رفع چاقی های مفرط به کار می رود، ریشه ایجاد چاقی را از بین می برد این درحالی است که در جراحی هایی مانند لیپوساکشن تنها مانند این است که انبارهای چاقی بدن را تخلیه کنیم اما ریشه ایجاد چاقی از بین نمی رود و چاقی بار دیگر باز می گردد. 
دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک تاکید کرد: در کنار انجام جراحی های چاقی، افراد باید به تغییر سبک زندگی خود نیز توجه داشته باشند؛ از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند و به جای خوردن غذاهای چرب و شیرین، مواد پروتئینی، ویتامین ها و املاح بیشتری مصرف کنند و همچنین با انجام ورزش های روزانه میزان سوخت و ساز بدن را افزایش و درصد قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهند. 
عبدالحسینی گفت: افرادی که چاقی مفرط دارند و جراحی می کنند 25 تا 30 سال به طول عمر آنها افزوده می شود، چراکه به این طریق از بروز بیماری های متابولیک ناشی از چاقی در آنها پیشگیری می شود و همچنین افرادی که دچار بیماری های متابولیک ناشی از چاقی هستند، پس از جراحی بخش اعظم بیماری آنها برطرف می شود. 
وی افزود: درحال حاضر برای افراد دارای BMI بالای 33 استانداردهای موجود شامل جراحی هایی است که روی معده و برای بای پس معده صورت می گیرد. 
عبدالحسینی گفت: مقوله چاقی به طور کلی به دو دسته چاقی موضعی و چاقی مفرط و عمومی تقسیم می شود و تنها افرادی می توانند از روش هایی مانند لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیپولیز یا روش های مشابه استفاده کنند که چاقی موضعی داشته باشند و افراد دارای چاقی مفرط نباید به این روش ها روی بیاورند. 
وی ادامه داد: 80 درصد افرادی که چاقی بیش از حد دارند، نمی توانند با رژیم غذایی یا ورزش وزن خود را کاهش دهند و باید جراحی شوند. 
دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولین 23 و 24 آذرماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد و به زبان انگلیسی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا