مشکل حوزه فناوری ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف علمی است

دکتر سورنا ستاری ،معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس وی با اشاره به مشکلات اساسی این حوزه گفت: کشور ما نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی بیشتری بین دستگاه‌های مختلف حوزه‌های علمی دارد. بنابراین، در زمینه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی فعالیت‌ها و نظارت و پایش آن‌ها باید بیشتر تلاش شود.

ستاری در ادامه اظهار کرد: برخی فعالیت‌های علمی و فناورانه به صورت ناقص انجام می‌شود و همه‌ فعالیت‌ها باید تا رسیدن به نتایج ملموس و دستاوردهای مشخص پیگیری شود و چرخه‌ آن‌ها کامل شود.

نیاز به ایجاد نهادهای جدید برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

ستاری با اشاره به اینکه برای تکمیل چرخه‌ فناوری و نوآوری در کشور، در سطح هماهنگی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیاز به فعالیت های بیشتری است، بیان کرد: برای توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باید نهادهای جدیدی شکل بگیرد که می‌توان به لزوم ایجاد صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا کارگزاران تسهیل در فرآیند عرضه و تقاضای فناوری اشاره کرد.

وی ادامه داد: بنابر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ساماندهی و ارتقای نظام ملی نوآوری یکی از مهم‌ترین اقدامات هم‌زمان با توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان ذکر شده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. از این رو، در کشور ما باید نهادی فرادستگاهی و در سطح ریاست‌ جمهوری، متولی راهبری کل اجزای نظام ملی نوآوری کشور باشد که معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور می‌تواند این نقش را بر عهده بگیرد.

اهمیت ایجاد و توسعه‌ نهادهای واسط در نظام نوآوری

ستاری با اشاره به اینکه نظام نوآوری هر کشوری مجموعه‌ی پیچیده‌ای است از نهادها، عرف‌ها، تعاملات و ارتباطاتی که در یک ارتباط سیستماتیک با یکدیگر فعالیت دارند، ادامه داد: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه ایجاد و توسعه‌ نهادهای واسط در نظام نوآوری، را یکی از مهم‌ترین اقدامات دانست و عنوان کرد: در اقتصادهای توسعه‌یافته، نهادهای متعددی به عنوان نهادهای واسط فعال‌اند و طرفین عرضه و تقاضای دانش و فناوری را به یکدیگر وصل می‌کنند که در حال حاضر خلأ ارتباط بین نهادهای طرفین عرضه و تقاضای دانش و فناوری در کشور ما کاملاً محسوس است.

برای توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باید نهادهای جدیدی شکل بگیرد که می‌توان به لزوم ایجاد صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا کارگزاران تسهیل در فرآیند عرضه و تقاضای فناوری اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی های توسعه‌ علم و نوآوری در اقتصاد گفت: توسعه‌ اقتصاد دانش‌‌بنیان نیازمند به بازار فراگیر است تا انجام تحقیق و توسعه را به لحاظ اقتصادی توجیه کند.

ستاری تصریح کرد: بازار خریدهای دولتی، یکی از مهم‌ترین ابعاد مؤثر بر اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است. در کنار بازار دولت، سامان‌دهی تقاضای داخل، اگرچه کمی دشوارتر است، لیکن برای توسعه‌ی اقتصاد دانش‌‌بنیان به‌شدت اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، مدیریت تقاضای ملی و استفاده از اهرم بازار داخل در فرآیند چانه‌زنی با تولیدکنندگان داخلی و بین‌المللی موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا