برنج تراریخته ایرانی سال آینده وارد بازار می‌شود

دکتر بهزاد قره‌یاضی، مجری طرح تولید نخستین گونه برنج تراریخته جهان و بنیان‌گذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به آغاز پروژه برنج تراریخته از سال 1368 گفت: این پروژه در سال 1373 برای نخستین بار در دنیا از جنبه تولیدی به ثمر رسید و برای کشت، آماده عرضه به کشاورزان شد. پس‌ازآن دانشمندان بسیار زیادی از کشورهای کانادا، آمریکا، چین، هند، فیلیپین و استرالیا بر روی این برنج فعالیت‌های تحقیقاتی انجام دادند و بر این اساس برتری‌ها و کیفیت‌های بهبودیافته این برنج مورد تأیید قرار گرفت.

وی ویژگی اصلی برتری برنج تراریخته نسبت به دیگر برنج‌ها را مقاومت ذاتی آن نسبت به آفات مهم برنج ازجمله کرم سبز برگ‌خوار و کرم ساقه خوار برنج عنوان کرد و ادامه داد: به همین دلیل در تولید برنج تراریخته نیازی به استفاده از سموم شیمیایی خطرناک دفع آفات نباتی نیست.

دکتر قره‌یاضی تصریح کرد: با تحقق و فراهم شدن این ویژگی‌ها، تولید برنج ارزان‌تر خواهد شد چراکه کشاورز به خرید سم، سم‌پاش و حتی پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری سم‌پاش و دستمزد کارگر برای انجام سم‌پاشی نیازی ندارد؛ بنابراین تولید برنج تراریخته مقرون‌به‌صرفه است و درنهایت محیط‌زیست هم سالم می‌ماند و مانع از بین رفتن موجودات دیگری مانند کفشدوزک‌ها، عنکبوت‌ها، ماهی‌ها و قورباغه‌ها خواهد شد.

وی با بیان این‌که برنج تراریخته مصرفی، فاقد بقایای سموم در محصول نهایی است، گفت: با تولید برنج تراریخته که دارای کیفیت بالایی است، روستاییان در فصل زراعی به دلیل مصرف سموم ملزم به مراجعه به بیمارستان‌ها نخواهند بود.

دکتر قره‌یاضی با بیان این‌که برنج تراریخته در سال 1383 مصادف با سال بین‌المللی برنج و هم‌زمان با برگزاری کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات در رشت به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: به‌این‌ترتیب ایران به‌عنوان نخستین کشور به فناوری تولید برنج تراریخته دست یافت و به باشگاه دارندگان فناوری مهندسی ژنتیک پیوست که تنها تعداد معدودی از کشورها با توانایی تولید محصولات تراریخته عضو این باشگاه هستند.

وی با بیان این‌که متأسفانه در دولت گذشته برخی فناوری هراسان، 102 تن برنج تراریخته آماده تولید نهایی را در انبار متروکه نابود کردند، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دوباره این فناوری با تلاش دانشمندان در کشور احیا شد و برنج تراریخته بازیابی شد و اکنون 2 سال است که در اراضی استان‌های گیلان و مازندران به‌صورت آزمایش مزرعه‌ای کشت و تکثیر می‌شود که امیدواریم در 2 سال آینده بتوان این برنج را در سطوح انبوه تحویل کشاورزان داد.

به گفته دکتر قره‌یاضی همچنین اکنون با تلاش محققان ایرانی برنج تراریخته در انواع و ارقام مختلف مانند برنج تراریخته با عطر و طعم خوب و با عملکرد بالا در واریته‌های مختلف تولیدشده است.

تولید پنبه تراریخته مقاوم به کرم قوزه پنبه

بنیان‌گذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این‌که در سال جاری برای نخستین بار محققان پژوهشکده موفق به کشت آزمایش مزرعه‌ای پنبه تراریخته شدند، گفت: در فرآیند تولید پنبه برای مبارزه با کرم قوزه پنبه گاهی باید 4 تا 9 بار در یک فصل زراعی سم‌پاشی انجام داد اما پنبه تراریخته نیاز به سم‌پاشی ندارد و نسبت به این آفت مقاومت ذاتی داشته و عملکرد فوق‌العاده بالایی نیز پیداکرده است.

وی اظهار امیدواری کرد سال آینده بتوان با تجاری‌سازی این محصول، مجوزهای لازم را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرد که با این اتفاق تحول اساسی در پنبه‌کاری کشور ایجاد خواهد شد.

چغندر قند و سیب‌زمینی تراریخته درراه بازار

رئیس مرجع ایمنی زیستی کشور در خصوص تولید دیگر محصولات تراریخته گفت: چغندر قند تراریخته در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند و پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در دست بررسی است و سیب‌زمینی تراریخته هم در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در حال تولید توسط محققان است. همچنین محصولات تراریخته با صفاتی غیر از مقاومت ذاتی به آفات مانند آهن افزوده در برنج، برنج‌های متحمل به خشکی و بدون نیاز به غرقابی در دستور کار پژوهشگران ایرانی قرار دارد.

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا