ابداع قلاده مدرن برای بهبود عملکرد سگهای راهنما

 به طور کلی انسانها با صحبت کردن ارتباط برقرار می کنند حال آنکه سگها متکی به نشانه های بصری هستند و زمانی که قرار است یک سگ راهنما همراه همیشگی یک نابینا باشد عملا چالشی میان این دو به وجود می آید که کمک رسان بودن سگ راهنما را تحت شعاع قرار می دهد. حالا فناوری جدیدی ارایه شده که این مشکل را حل می کند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی قلاده مدرنی ویژه سگهای راهنما ساخته اند که با مجهز بودن به سیستم تشخیص تغییر صدا و همچنین یک الکتروکاردیگرام (که نوسانات قلب را تشخیص می دهد)، سیستم تنفسی و ضربان قلب حیوان را زیر نظر قرار می دهد.

اطلاعاتی که از حسگرهای این مجموعه به دست می آید توسط ریزرایانه ای که در قلاده تعبیه شده آنالیز می شود.

محققان امکانی را فراهم آورده اند که فرد نابینا می تواند علائم حیاتی سگ را از طریق سرنخ های صوتی که از رایانه به یک هدست بلوتوثی ارسال می شود کنترل کند.

در عین حال این سیستم مجهز به موتورهای ایجاد کننده لرزش است که در انتهای دسته قلاده نصب شده اند. یکی از این دو موتور همزمان با تغییرات ضربان قلب سگ و دیگری به موازات نوسانات تنفسی حیوان عمل می کنند.

ضریب دقت ناشی از عملکرد این دو موتور دسته کمی از دقت سیستم صوتی که بخش اصلی این فناوری محسوب می شود ندارد و در عین حال مشکل کوچک احتمال بر هم زدن تمرکز کاربر را نیز ندارد.

به گزارش مهر،این فناوری به گونه ای طراحی شده که فرد نابینا بتواند به طور پیوسته و یا تنها در مواقعی که تغییراتی در ضربان قلب یا تنفس سگ راهنما ایجاد می شود آنها را احساس کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا