ماساژ ایرانی یک طب مکمل است

بر طبق این خبر هیچ فردی تا کنون مجوز ماساژ درمانی را در کشور نداشته و افرادی که با ادعای کسب مجوز از وزارت بهداشت اقدام به کسب مال اندوزی از این طریق  را داشته اند یا شناسایی شده و یا به زودی شناسایی خواهند شد. ماساژ درمانی شیوه‌ای از درمان است که به عنوان طب مکمل در بهبود برخی از بیماریها موثر بوده و نیاز به تخصص و تجربه دارد و از آنجا که ماساژغیر اصولی عوارض بسیاری بر سلامت افراد دارد ؛توصیه می‌شود این اقدام تنها زیر نظر متخصص  انجام گیرد .به نظر میرسد با ایجاد رشته ماساژ ایرانی بطور تخصصی در دانشگاه‌های کشور از فوائد این شیوه سنتی درمان، بطور صحیح برخوردار خواهیم گشت.

لیدا شمسایی، متخصص طب سنتی درخصوص جایگاه ماساژ در طب سنتی به سیناپرس گفت: ماساژ از ریشه کلمه «مس» گرفته شده به معنی فشار نرم. از بدو تولد ماساژ راهی برای کاهش درد بوده است  بصورتیکه وقتی نقطه‌ای از بدن به جایی برخورد می‌کند ،برای کاهش درد آن نقطه را می‌مالند. در واقع ماساژ راهی برای  انتقال سرعت خون‌رسانی به سطح پوست وکاهش درد است. ماساژ با تکنیکهای متفاوتی انجام می‌‌شود. بطور مثال «تای ماساژ» و «یومیهو ماساژ» که مختص کشور تایلند و ژاپن بوده و هرکدام از این ماساژها روش خاص خود را دارند. یکی از تکنیکهای ماساژ مخصوص کشور ما است و بنام ماساژ« غبض و درک ایرانی» شهرت دارد.

در آینده نزدیک ماساژایرانی بنابر پیش نویس ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی به عنوان یک رشته تخصصی در برخی از دانشگاه‌های کشور تدریس خواهد شد.

تقریبا بیشتر کشورهای دنیا ماساژ معروف کشور خود را دارند مانند ماساژ ترک،عرب وقبرس. در کشورهای خاوردور ماساژ درمانی به عنوان یک رشته آکادمیک مطرح شده است و همه ساله توریست‌ها به دلیل استفاده از این روش درمانی به این کشورها سفر می‌کنند. در واقع ریشه ماساژاز این کشورها گرفته شده و به غرب و سایر نقاط رسیده است.

وی افزود: نوعی از ماساژ وجود دارد که به نام «رفلکسولوژی »معروف است که معادل فارسی آن بازتاب درمانی است. این نوع ماساژ بصورتی است که با ایجاد فشار در برخی از نقاط بدن که معمولا در گوش و دست و پا قرار دارند باعث ایجاد تحریک در اعضاء مختلف  درونی بدن نظیر سیستم گوارشی، ادراری ،اعصاب،غدد هورمونی و لنفاوی بدن و… می‌شود و اثر پاکسازی در بدن دارد.زمانیکه کف دست و پا با روغن ماساژ داده می‌شوند، باعث باز شدن کانالهای انرژی در بدن شده و با باز شدن کانالهای انرژی در بدن کمک زیادی به پیشگیری از ابتلا به  بیماریها ی گوناگون می‌شود.خصوصا در مورد ماساژ پا که مطالب مفیدی در درمان بیماریها عنوان شده است و ابن سینا هم از تأثیر شگفت انگیز این ماساژ بر بدن بسیارسخن  گفته است.

این مدرس طب سنتی درادامه گفت:از ماساژ پا برای درمان سردردهای مزمن استفاده می‌شود و اغلب با مالش نواحی کف و ساق پا درد در ناحیه سر درمان می‌شود.در واقع از طریق بازتاب درمانی با فشار نواحی مختلف در دست می‌توان مشکل خاصی در بدن را درمان کرد. بطورمثال درد در ناحیه معده با فشار نقطه مربوط به مشکلات گوارشی در دست تا حدود زیادی بهبود می‌یابد.

ماساژ اگر به صورت اصولی و با تکنیک صحیح زیرنظر اساتید مجرب انجام شود،فوق العاده  به درمان بیماریها کمک می‌کند. بخصوص اینکه همراه با رژیم مناسب باشد. یعنی بصورتیکه فضولات کمتری با این رژیم صحیح وارد بدن بیمار شود.ماساژی اصولی است که مرحله به مرحله و آرام صورت بگیرد و هیچ تنشی متوجه بیمار نشود.در ماساژ ایرانی با استفاده از روغنهای طبیعی گیاهی اقدام به انجام ماساژ می‌کنند ولازم به ذکر است در یک ماساژ اصولی زمان نقش مهمی دارد. بهترین زمان برای این کار بعد از حمام است زیرا در این زمان منافذ پوست باز هستند و علاوه بر جذب بهتر روغن به پوست ،خون رسانی هم بهتر صورت می‌گیرد.

شمسایی افزود:اگر ماساژ بصورت غیراصولی و نادرست انجام شود،صد رد صد به بدن آسیب می‌رساند. بدن بیمار با انجام ماساژ غیراصولی دچار تنش شده و سیستم عصبی را درگیر می‌کند.ماساژ به عنوان یک درمان مکمل بکار می‌رود ودرکنار تغذیه صحیح و درمان پزشکی تأثیرات موثری دارد  ونوعی روش پیشگیری است . همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و زمانیکه این سیستم تقویت شود افراد کمتر به بیماریهای صعب العلاج مبتلا می‌شوند.

افرادیکه کار ماساژ درمانی انجام می‌دهند ،باید شناخت کافی نسبت به بیماریها داشته باشند و آموزش این کار را دیده باشند.توصیه می‌شود افراد از انجام ماساژ به دست افراد غیر متخصص خودداری کنند. ماساژایرانی قواعد خاص خود را دارد . یکی از این قواعد استفاده از روغنهای مناسب در افراد ممختلف است . بصورتیکه اگر عضلات فرد خشک و کم رطوبت باشد باید از روغنهایی استفاده شود که مرطب باشند مانند روغن بنفشه،کدو وبادام شیرین.تآثیر روغن بر ماساژ خیلی مهم است و مصرف روغنهای شیمیایی در ماساژ ایرانی ممنوع است. این روغنها در درمان موثر نیستند ولیکن روغنهای گیاهی علاوه بر قدرت جذب بالا خواص درمانی بیشماری دارند.

در ماساژ ایرانی به شیوه صحیح و علمی اقدام به درمان بیماران می‌شود و در آینده نزدیک این نوع از ماساژ بنابر پیش نویس ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی به عنوان یک رشته تخصصی در برخی از دانشگاه‌های کشور تدریس خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا