ارتباط صنعت و دانشگاه بدون ایجاد جاذبه در مرحله حرف می ماند

دکتر احمد معتمدی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: تقریبا 30 سال است که بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما مرتبا مطرح و تکرار می شود و زیرساختهایی نیز در این رابطه ایجاد شده است اما کافی نیست.
وی به ذکر خاطره ای از دوران مسوولیتش به عنوان معاون پژوهشی وزارت علوم در 30 سال قبل پرداخت و گفت: در آن زمان، دکتر میرزاده نیز معاون اجرایی نخست وزیر وقت بود و اولین جلسه ای که با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه داشتیم حین اظهارنظر حاضران در جلسه، صدای انفجار بلند شد و بعد از صدای سومین انفجار، جلسه تعطیل شد.
معتمدی ادامه داد: این انفجارها ناشی از اصابت اولین موشک های نیروهای صدام به تهران و شروع جنگ تحمیلی بود که ما در آن لحظه از موضوع خبر نداشتیم و از آن به بعد، همواره ارتباط صنعت و دانشگاه با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو شده است.
وی در تشریح چالش های ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: 95 درصد استادان ما که برای فرصت های مطالعاتی به خارج کشور می روند این فرصت را در دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی که بخش تحقیق و توسعه (R&D) دارند می گذرانند و مراکز بدون R&D ، جذابیتی برای استادان دانشگاه ندارد.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خطاب به مسوولان وزارت صنعت حاضر در این نشست اظهار داشت: صنعت برای برقراری ارتباط با دانشگاه باید انتظارات و مشکلات خود را دقیقا به استادان و محققان دانشگاهی توضیح دهد و محل انجام پروژه ها نیز مرکز تحقیق و توسعه صنایع باشد و علاوه بر این، رقم دقیق پرداخت دستمزد به اعضای هیات علمی شامل استاد، دانشیار، استادیار و مربی مشخص شود.
وی تصریح کرد: بدون مشخص شدن این دو موضوع، ارتباط صنعت و دانشگاه در مرحله حرف می ماند ولی محقق شدن آنها برای طرفین به ویژه دانشگاهیان، جاذبه ایجاد می کند و استادان خود به خود به سمت همکاری با بخش های صنعتی پیش می روند.
معتمدی پیشنهاد کرد برای ابتدای کار و اجرای اولیه طرح فرصت مطالعاتی استادان در محیط های صنعتی، تعداد 10 صنعت بزرگ کشور که از مراکز تحقیق و توسعه و درآمدهای خوبی برخوردارند انتخاب شوند.
وی درباره طرح دیگر وزارت صنعت برای اجرای دوره های پسا دکتری صنعتی نیز گفت: الان دانشجوی داوطلب برای گذراندن دوره های پسا دکتری داریم اما به دلیل محدودیت منابع مالی قادر به برگزاری این دوره ها نیستیم و چنانچه صنعت بتواند این هزینه ها را متقبل شود این طرح حتما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و وزارت صنعت، روسا و معاونان پژوهشی تعدادی از دانشگاه های تهران و البرز و به میزبانی معاونت پژوهشی وزارت صنعت برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا