گزارش ویدیویی از روباتی با قدرت لامسه قابل کنترل

یکی از مشکلاتی که معمولا در استفاده از روبات ها به چشم می خورد، عدم امکان انجام برخی از فعالیت های ظریف توسط این ماشین ها است. برای نمونه هنگامی که یک روبات وسیله ای را با کمک بازوهای خود جا به جا می کند، میزان فشار وارده توسط روبات بر اساس نوع جسم قرار گرفته در میان بازوها تغییر نخواهد کرد و همین امر می تواند به خرد شدن اجسام ظریف در این نوع از فعالیت ها منتهی شود.

اجزای دست انسان در نظر اول ممکن است بسیار ساده به نظر برسند اما زمانی که بخواهیم دست انسان را برای ماشین آلات روباتیک شبیه سازی کنیم، کار بسیار دشواری در پیش رو خواهیم داشت. حال محققان فعال در مرکز تحقیقاتی MIT در سال جاری گام های بزرگی را در جهت ساخت این گونه از دست های مصنوعی برای سیستم های روباتیک برداشته اند. در همین راستا نیز این پژوهشگران به تازگی جدیدترین دست شبیه ساز انسانی خود را نیز معرفی کرده اند.

این دست روباتیک، همان طور که می توانید در ویدیو مربوطه شرایط کارکرد آن را مشاهده کنید، قادر به کنترل میزان فشار وارده توسط حسگرهای لمسی است. در این گزارش ویدیویی می توانید مشاهده کنید که چگونه اجسام شکننده (و حتی اجسامی که قابلیت له شدن دارند) توسط این بازوهای روباتیک با موفقیت در اختیار گرفته می شوند.

دنیلا راس، مدیر بخش آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر مرکز تحقیقاتی MIT، به همراه همکارانش در کنفرانس بین المللی سیستم ها و روبات های هوشمند، آخرین پیشرفت روباتیک خود یعنی این بازوهای منحصر به فرد را به نمایش گذاشتند. این دستاورد به ساخت انگشتان سیلیکونی اشاره دارد که در داخل آن حسگرهای بسیار زیادی تعبیه شده است. این انگشتان بدون نیاز به وجود برنامه ریزی قبلی می توانند اجسام کوچک و نازکی مثل یک ورق کاغذ را به راحتی بلند کنند. به این ترتیب می توان انتظار داشت روبات های آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای انجام امور بسیار حساس، بر پایه فناوری ابداع شده توسط این محققان تولید شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا