عفونتهای جنسی بدون علامت از عوامل مهم ناباروری مردان است

در میان علل متعدد ناباروری مردان همچون اختلالات هورمونی، مادرزادی و …، عوامل عفونی به طور میانگین، 15 درصد از علل ناباروری مردان در کشورهای آسیایی را شامل می‌شوند که با توجه به تأثیر بسیار مهمی که در کیفیت زندگی افراد و باروری آنها دارد، نیازمند توجه، پیشگیری و در صورت ابتلاء، تشخیص و درمان به موقع و مناسب می باشند.

دکتر ناصر امیر جنتی، اورولوژیست و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه تفاوت آشکاری از نظر شیوع بیماری های عفونی در مناطق مختلف وجود دارد، گفت: به عنوان مثال ممکن است در کشورهای آفریقایی درصد بالایی از ناباروری را عوامل عفونی تشکیل دهند اما در کشورهای پیشرفته غربی به علت درمان سریع و مناسب، درصد کمتری از علل ناباروری را شکل دهند.

وی افزود: عوامل عفونی یکی از علل مهم در ناباروری مردان به شمار می روند که با توجه به اینکه چه بخشی از دستگاه تناسلی مردان توسط عوامل عفونی درگیر می شود، به طرق مختلف در ناباروری اثر گذار است یعنی به طور مثال چنانچه عفونت، خود بیضه – محل تولید اسپرم – را در گیر کند، آسیب وارده شدیدتر بوده و با کاهش تولید اسپرم مواجه خواهیم شد.

امیر جنتی همچنین با تأکید بر اینکه عوامل عفونی ممکن است علاوه بر تولید و انتقال اسپرم، روی سلول اسپرم هم اثرگذار باشند، تشریح کرد: با تاثیر عوامل عفونی روی اسپرم، نقشی که اسپرم باید به طور طبیعی در لقاح انجام دهد دچار مشکل می شود که این عوامل می توانند سبب پایین آوردن کیفیت اسپرم نیز شوند.

وی خاطر نشان کرد: عوامل عفونی هم از لحاظ درصد ابتلا و هم از نظر اینکه به آسانی قابل درمان هستند و نیز درمان اختصاصی دارند در حیطه ی ناباروری مردان جزو عوامل مهم و اثرگذار به شمار می آیند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی در پاسخ به اینکه چه عفونت های جنسی، مردان را بیشتر مورد تهدید قرار می دهد و روی باروری آنها تأثیر می گذارد، گفت: به طور کلی می توانیم عفونت های تأثیر گذار در ناباروری را به دو گروه تقسیم بندی کنیم. اول عفونت هایی که از طریق فعالیت جنسی منتقل نمی‌شوند همانند عفونت های ادراری که به راحتی قابل تشخیص و درمان هستند و دسته دوم عفونت هایی که از طریق تماس جنسی منتقل شده و غالبا بدون علامت هستند لذا اگر درمان مناسب و کافی صورت نگیرد، عوارض آن به صورت ناباروری بروز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ابتلا به عفونت های جنسی نه تنها سبب ایمنی فرد مبتلا نسبت به آن بیماری نمی شود، بلکه باعث ایجاد ضعف و امکان بیشتر ابتلای دوباره نسبت به فردی می شود که تا به حال دچار این بیماری نشده است.

دکتر سعید آراسته، اورولوژیست و دیگر عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز گفت غیر از عفونت هایی که مربوط به سیستم تولید مثل است، عفونت های فراگیری که سبب ایجاد تب می شوند هم می توانند در روند تولید اسپرم ایجاد اشکال کنند که اثر این عفونت ها غالبا ظرف مدت دو تا شش ماه برمی گردند.

وی همچنین افزود: دسته ای از عفونت ها می توانند در سیستم تناسلی مردان ایجاد اشکال کنند که یک وجه آن بروز مشکل در تولید اسپرم است همانند بیماری اوریون که ابتلا به آن در سنین بعد از بلوغ ممکن است سبب آسیب به سلول های اسپرم ساز، ناباروری و حتی آزواسپرمی و عدم تولید اسپرم شود.

آراسته با تشریح اهمیت عفونت های پروستات و تأثیر آن بر ناباروری مردان گفت: به طور کلی پروستات غده مهمی است که در فراهم آوردن محیط مناسب برای عملکرد اسپرم اهمیت زیادی دارد و ترشحات این غده در فراهم آوردن این محیط مناسب برای اسپرم نقش بسیار مهمی دارد. به طور مثال بالاترین غلظت روی در بدن در پروستات است که در حفظ سلامت DNA اسپرم نقش بسیار مهمی دارد.

وی تأکید کرد: هر گونه عفونتی در پروستات سبب کاهش ترشحات مفید آن خواهد بود. عموماً عفونت های پروستات در مردان جوان و میانسال اتفاق می افتد و شاید یکی از شایعترین مسایلی باشد که سبب هدایت مردان به کلینیک های اورولوژی و باروری مردان می شود که می تواند باعث ایجاد اشکال در محیط مناسب برای اسپرم شود.

آراسته همچنین با بیان اینکه مهم ترین بخش عفونت ها، عفونت های مزمن هستند، تأکید کرد: عفونت های مزمن در بسیاری مواقع، میکروبی نبوده و التهابی می باشند و گاهی با علامت خاصی همراه نیستند اما معمولا علایم تحریکی همچون تکرر ادرار، سوزش و…. را به صورت متناوب دارا باشند.

وی با تشریح اینکه پروستات برخلاف بسیاری دیگر از اعضای بدن ، بخشی است که بیماری در آن میتواند مزمن شود و در عین حال نفوذ و تأثیر دارو نیز در آن خیلی بالا نیست، گفت: کسی که به واسطه تغییر در ترشحات پروستات دچار ناباروری می شود نیازمند آن است که درمان این مشکلات و بیماری به موقع انجام شود تا به یک بیماری مزمن تبدیل نشود.

آراسته در خاتمه خاطر نشان کرد: کلید اصلی حل مشکل عفونت در ناباروری مردان، پیشگیری، تشخیص به موقع عوامل عفونی و درمان آنهاست که از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین آگاهی بخشی و اجتناب از رفتارهای پر خطر گام نخست و بسیار مهم در پیشگیری از عفونت های تولید مثلی مردان است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا