برگزاری همایش ملی بزرگداشت پدر علم زمین شناسی ایران در اراک

امام علی شعبانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این همایش نخستین آیینی است که با همکاری سازمان زمین شناسی ایران، سازمان اسناد ملی و تصاویر اسناد دکتر، دانشگاه اراک، نمایشگاه سنگ های قیمتی و اداره کل کتابخانه های استان مرکزی در سطح کشوری برای بزرگداشت پدر علم زمین شناسی ایران برگزار می شود.
وی ادامه داد: این همایش با هدف تقویت جایگاه ملی و تقدیر و پاسداشت مفاخر و نمادهای هویت بخش استان مرکزی در سطح ملی برگزار می شود.
دبیر علمی همایش ملی دکتر عبدالکریم قریب بیان کرد: این همایش با محور خاندان و جایگاه علمی، زندگی، اندیشه ها، آثار و ابتکارهای استاد قریب در زمینه علم زمین شناسی برگزار می شود.
شعبانی گفت: همچنین با توجه به همزمانی برگزاری این همایش با چهل و پنجمین سال تاسیس دانشگاه اراک تعدادی از محورهای این همایش به نقش دانشگاه اراک در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دانشگاه در گذر تاریخ، دلایل، فرآیند، چگونگی تاسیس، تحول و تکامل این دانشگاه در آموزش عالی استان اختصاص دارد.
وی افزود: تاکنون حدود 60 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که 18 مقاله در مجموعه مقالات همایش منتشر و از هفت مقاله برتر تقدیر می شود.
دبیر علمی همایش ملی دکتر عبدالکریم قریب افزود: در این همایش از دو کتاب اسناد خاندان دکتر قریب و مجموعه مقاله هایی که در خصوص دکتر قریب به دبیرخانه همایش ارسال شده است، رونمایی می شود.
شعبانی گفت: افتتاح ساختمان هفت طبقه دانشگاه به نام دکتر عبدالکریم قریب، افتتاح رستوران شماره دو دانشگاه، قرائت تعدادی از مقاله های برتر، سخنرانی نوادگان دکتر قریب، گزارش انجمن مکاترونیک در خصوص جایگاه دکتر قریب و تجلیل از صاحبان مقاله های برتر و خانواده دکتر قریب از دیگر برنامه های این همایش است.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با این همایش مجمع عمومی دانش آموختگان دانشگاه اراک نیز با هدف تعامل و نزدیکی دانش آموختگان جدید و قدیم و بهره گیری از تجربه ها و ظرفیت های آنان برای ارتقای جایگاه دانشگاه اراک برگزار می شود.
سال ۱۳۵۰ تعدادی از اساتید دانشگاه تهران و دانشسرای عالی سابق، مقدمات تاسیس یک موسسه آموزش عالی خصوصی را در اراک فراهم کردند و در مهرماه همان سال، فعالیت این واحد آموزشی در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان و ادبیات فارسی با پذیرش ۴۸۰ دانشجو با نام «مدرسه عالی مرجان» در محلی استیجاری آغاز شد.
این موسسه در اواخر سال ۱۳۵۱ با نام «مدرسه عالی علوم اراک» وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران و با مدیریت دولتی و با افزودن رشته ریاضی به فعالیت خود ادامه داد و در آذرماه سال ۱۳۶۸ این موسسه به طور مستقل و با عنوان «دانشگاه تربیت معلم اراک» فعالیت خود را پی گرفت.
دکتر عبدالکریم قریب تا سال 1354 ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت و اقدامات شایانی را در پیشبرد اهداف این دانشگاه انجام داد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا