زرهی مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی و زلزله

 ایران نیز اخیرا فعالیت های گسترده ای پیرامون این مساله انجام داده است. کاربردهای ویژه این مواد در صنایع مختلف خبرنگار سینا پرس را بر آن داشت تا گفت وگویی با سیاوش شفیعی، دانشجوی کارشناسی مکانیک علم و صنعت ایران و یکی از اعضای موسسه کامپوزیت ایران انجام دهد.

کامپوزیت چیست و ممهمترین کاربرد آن کدام است؟

کامپوزیت از یک سری مواد مرکب مانند الیاف و رزین تشکیل شده است. این ماده ها به خودی خود مقاومتی ندارند اما با ترکیب یکدیگر موجب استحکام و مقاومت بیشتر مواد می شوند.

کامپوزیت ها می توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشند. یکی از کاربردهای این مواد استفاده در تصفیه خانه ها است؛ معمولا کامپوزیت های استفاده شده در تصفیه خانه ها از یک سری شن، ماسه، سنگ، الیاف شیشه ای، رزین تشکیل شده اند. این کامپوزیت ها می توانند در کف، دیواره تصفیه خانه ها و مخازن بزرگ استفاده شوند. یکی دیگر از کاربردهای کامپوزیت ها در صنعت ساختمان سازی است. در این صنعت می توان از تیر آهن ها، میلگردها و نبشی های کامپوزیتی استفاده کرد و ضمن افزایش مقاومت ساختمان نسبت به زلزله و حواث زیان بار دیگر، خانه های سبک تری ساخت. همچنین کامپوزیت ها را می‌توان در یک سری سازه های بتنی نیز به کار برد. معمولا سازه های بتنی مقاومت بالایی دارند اما در طول زمان دچار یک سری افت و خیزهایی می شوند و مقاومت شان پایین می آید ما می توانیم با استفاده از مواد کامپوزیتی این سازه ها را مقاومت‌تر کنیم. معمولا از این سازه های بتنی می توان در پل سازی و پل های راه آهن استفاده کرد. همچنین مواد کامپوزیتی موجب مقاوم سازی لوله های گاز هم می شوند. معمولا لوله های گاز در اثر گذشت زمان خورده شده و زنگ می زنند. جدا سازی قسمت زنگ زده کاری دشوار ، دردسر ساز و همراه با خطرهای زیادی است اما ما می توانیم با استفاده از مواد کامپوزیتی لوله های مقاومتری نسبت به خوردگی و زنگ زدگی ایجاد کنیم. کامپوزیت ها در تابلو های برق هم می توانند کاربرد داشته باشند؛ تابلوهای ساخته شده با کامپوزیت، هادی برق نیستند بنابراین خطر برق گرفتگی از بین می رود. همچنین امروزه از کامپوزیت‌ها در صنعت هوافضا و خودرو سازی برای ساخت هواپیماها و خودروهای مستحکم  و مقاوم و سبک استفاده می شود.

کامپوزیت های ساخته از لحاظ زیست محیطی آسیبی قابل تجزیه هستند؟ آیا آسیبی به زیست محیط وارد می کنند؟

معمولا آسیب های زیست محیطی به وسیله کامپوزیت ها به وجود نمی آید. این آسیب ها به نوع رزین بکار گرفته شده بستگی دارد. اگر رزین بکارگرفته شده شیمیایی باشد می تواند به محیط زیست صدمه وارد کند.

هم اکنون کشورهای پیشرو در این زمینه کدامند؟ جایگاه ایران نسبت به سایر کشورها چگونه است؟

هم اکنون کشورهایی مانند آمریکا و آلمان در این زمینه پیشرو است. کشور ایران نیز جزو 10 کشور برتر در این زمینه است.

پس با این حساب کیفیت محصول های ما با نمونه های مشابه خارجی کاملا برابری می کند؟

بله همین طور است.

آیا مشتریان داخلی کیفیت محصول های شما را باور دارند؟ آنان از این محصول ها استفاده می کنند؟

قطعا مراکز و مشتریان شرکت های داخلی که واقف به کاربردهای کامپوزیت ها هستند از این محصول ها استفاده می کنند اما متاسفانه هنوز بسیاری از کاربردهای کامپوزیت در ایران جا نیافتاده است. قطعا با شناخت بیشتر متقاضیان صنایع مختلف، کاربرد  کامپوزیت ها بیشترشده و قیمت تمام شده آنان نیز کمتر خواهد شد.

در پایان توقع شما از مسوولان چیست؟

کمک به شناخت بیشتر صنایع هایتک و پیشرو از مواد کامپوزیتی و حمایت از تولید کنندگان این مواد مهمترین مساله ای است که می تواند یارای ما در پیشرفت این تکنولوژی  در کشور باشد. به عنوان مثال هم اکنون از این فناوری در ساختمان سازی استفاده نمی شود در حالی که بکارگیری از این تکنولوژی برای ساختن ساختمان های مقاوم ضروری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا