خلبان بازمانده حمله میگ‌های شوروی به هواپیمای نقشه برداری ایران تجلیل شد

 در این مراسم که با حضور دکتر آزموده اردلان، رئیس سازمان نقشه برداری کشور و مسوولان اداره پرواز سازمان برگزار شد از کاپیتان کامبیز دادستان، مؤسس و رئیس اداره پرواز و اولین خلبان سازمان نقشه برداری کشور و نیز مهندس دل افکاران و اللهیاری از خلبانان و ناوبران آن دوره تجلیل شد.

خلبان دادستان، سال 1338 در سازمان نقشه برداری کشور استخدام شد و اداره پرواز را در این مجموعه با حضور پنج خلبان و مهندس نقشه بردار دیگر تأسیس کرد.

در سال 1342 حین عکسبرداری پوششی از منطقه دره گز در شمال استان خراسان، هواپیمای ایروکوماندور سازمان نقشه برداری کشور به دلیل عدم هماهنگی مرزی ایران و شوروی، مورد حمله و تیراندازی سه فروند میگ شکاری شوروی قرار گرفت که با اصابت گلوله و آتش گرفتن هواپیمای سازمان نقشه برداری کشور، دو تن از سرنشینان آن به نام حسین سالاری و امان الله ابراهیمی به شهادت رسیدند و خلبان دادستان نیز دچار 85 درصد سوختگی شد.

به گزارش ایسنا، وی پس از گذشت چند ماه از دوره درمان، مجدداً به فعالیت خود در بخش پرواز سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد و در سال 1355 به عنوان مدیر عامل شرکت ایر تاکسی (هواپیمایی آسمان) منصوب شد و پیش از انقلاب به درجه بازنشستگی نائل آمد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا