تدوین سند فاز 2 برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها

براساس مفاد پروتکل مونترال، کشورهای عضو موظف به حذف تولید و مصرف مواد ‌مخرب لایه ازن، بنا بر برنامه زمانی ارائه شده در این پروتکل هستند. جمهوری اسلامی ‌ایران در سال 1369 (1990 میلادی) به عضویت این پروتکل درآمده است و از آن ‌زمان تاکنون فعالیت‌های بسیاری در زمینه حذف مصرف مواد مخرب لایه اوزن در صنایع ‌مختلف مصرف‌کننده این مواد ازجمله صنایع تولید تجهیزات سرماساز، تولید اسفنج و ‌صنعت کشاورزی داشته موظف است به دیگر تعهدات این پروتکل عمل کند.

‌‌در این خصوص مهندس مریم حسنی، کارشناس بخش قوانین و مقررات دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزن گفت: طبق تعهدات ایران در قبال پروتکل مونترال واردات و مصرف کلرو فلورو کربن ها ، هالون ها و تترا کلرید کربن از تاریخ 1 ژانویه 2010 میلادي به بعد ممنوع گردیده است . همچنین واردات و مصرف ماده متیل کلرو فرم و متیل بروماید ( در بخش آفات غیر قرنطینه اي ) از تاریخ 1 ژانویه 2015 به بعد ممنوع شده و واردات و مصرف هیدرو کلرو فلورو کربن ها تا تاریخ 1 ژانویه 2015 ده درصد طبق برنامه زمان بندي کاهش یافته است.

وی درباره اقدامات و دستاوردهاي دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزن گفت: اقداماتی همچون حذف مواد مخرب لایه اوزن در بخش هاي مختلف مصرف کننده شامل بخش هاي : یخچالسازي ، مونتاژ یخچال، تعمیرگاه هاي یخچال و کولر خودرو ، اسفنج سازي ، حذف حلال هاي فریونی و تتراکلرید کربن و متیل کلروفرم ، حذف متیل بروماید در بخش آفات غیر قرنطینه اي محصولات کشاورزي ، حذف تولید افشانه هاي تنفسی مبتنی بر کلرو فلورو کربن ها و اجراي برنامه مدیریت هالون از دستاوردهای دفتر طرح ملی حفاظت از لایه اوزن است.

وی تاکید کرد:  با اجراي این فعالیت حدود 9500 تن از مواد مخرب لایه اوزن در  1358 واحد تحت پروژه هاي مصوب حذف گردیده است.

مهندس حسنی  عنوان کرد: مواد مخرب لایه اوزن با تخریب لایه اوزن زندگی انسان ها ، جانوران ، گیاهان ( عملکرد ها و فرایند هاي اکوسیستم ها در محیط هاي خشکی و آبی ) به خطر می افتد و در بروز بیماري هایی نظیر سرطان پوست ، آب مروارید ، تضعیف سیستم ایمنی بدن و پیري زود رس اثر گذار است و موجبات اختلال در مکانیزم فتوسنتز گیاهان و کاهش محصولات کشاورزي و کاهش رشد و نابودي فیتو پلانکتون هاي موجود در اب دریاها می گردد.

این کارشناس بخش قوانین و مقررات دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزن درباره راهکارهاي ملی و بین المللی تاکید کرد وگفت:  اقدامات بین المللی در زمینه تخریب لایه اوزن انجام شده است عبارتند از : تصویب کنوانسیون وین براي حفاظت لایه اوزن و پروتکل مونترال در زمینه کاهش تدریجی و حذف کامل واردات ، مصرف مواد مخرب لایه اوزن طبق برنامه زمانبندي و تصویب اصلاحیه هاي لندن ، کپنهاك ، مونترال و پکن بر پروتکل مونترال است.اما در سطح ملی نیز اقدامات بسیاری مانند ؛ اجراي پروژه هاي و طرح هاي حذف مصرف مواد مخرب لایه اوزن و تغییر و تبدیل خط تولید کارخانجات و واحد هاي مصرف کننده، اعمال قوانین و مقررات، فعالیت هاي آموزشی و اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی، نظارت و پایش فعالیت هاي مرتبط، همکاري هاي منطقه اي و بین المللی را نیز انجام داده است.

مهندس حسنی در خصوص فعالیتهای دفتر لایه اوزن تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اجراي پروژه هاي مصوب در کشور تحت پروتکل مونترال و حذف کامل برخی از مواد مخرب لایه اوزن ، در حال حاضر فاز 1 برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها در حال اجرا  است و تحت این برنامه حدود 1270 تن از این مواد در واحد هاي اسفنج سازي ، یخچالسازي ، سیستم هاي تهویه مطبوع و بخش تعمیر گاهی حذف می‌گردد .

وی افزود: همچنین به منظور حذف کامل این مواد تا سال 2030 میلادي دفتر طرح ملی حفاظت لایه اوزن در حال تهیه و تدوین سند فاز 2 برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها است و پس از تکمیل تدوین این سند با همکاري آژانس هاي اجرایی سازمان ملل متحد تحت پروتکل مونترال جهت تصویب به کمیته اجرایی پروتکل مونترال ارائه می‌گردد. همچنین بدیهی است پس از تصویب طرح ، مراحل اجرایی آن با برنامه ریزي هاي لازم آغاز خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا