محدودیتی برای حضور سایر شرکت‌ها در کنسرسیوم صادراتی‌ نداریم

دکتر مجید متقی طلب در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: تنها داشتن محصول خوب و عالی کافی نیست. افراد باید ضمن داشتن تجربه و صاحب سبک بودن از ارتباطات مناسب نیز با کشورهای مخاطب و هدف برخوردار باشند. گاهی این افراد به دلیل تجربه نداشتن کافی و ارتباطات نامناسب برای عرضه محصول هایشان به کشورهای هدف با عده ای دلال و کلاه بردار مواجه شوند که ممکن است  تمام سرمایه و دارایی شان را از دست دهند. تخصصی بودن این مقوله ما را بر آن داشت تا کنسرسیوم صادراتی محصولات دانش بنیان تشکیل دهیم؛ پیوند چند شرکت باهم برای انجام سودآوری بیشتر را کنسرسیوم می‌گویند.

وی افزود: این کنسرسیوم صادراتی متشکل از 25 شرکت مستقر در پارک علم و فناروی است؛ 3 شرکت در حوزه خدمات صادراتی و وارداتی فعالیت می کنند مابقی شرکت های فناور هستند؛ حدود یک ماه از تشکیل و آغاز رسمی این کنسرسیوم می‌گذرد.

وی اظهار کرد: هم اکنون این شرکت های عضو این کنسرسیوم  در حوزه های مختلف علمی، فناوری اطلاعات، الکترونیک، نانو فناوری، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و … به ویژه صنایع وابسته به کشاورزی مانند ماشین آلات فعال هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون سرمایه و سهام این کنسرسیوم تعیین شده و از این پس شرکت های دیگر نیز می توانند عضو این کنسرسیوم شوند. ما برای عضویت در این کنسرسیوم محدودیتی قائل نشده ایم تا شرکت های سایر پارک های دیگر نیز بتوانند عضو آن شوند.

متقی طلب تصریح کرد: صادرات ما پیش از این به صورت انفرادی و پراکنده انجام می شد. هدف اصلی ما از تشکیل این کنسرسیوم ایجاد یک سیستم  یا ارگانیسم یکپارچه برای سود آوری بیشتر است. ما این کنسرسیوم را تشکیل دادیم تا پراکندگی کار را کم و گستردگی کار افراد را بیشتر کنیم.

رییس پارک علم و فناوری گیلان به سایر مشکل شرکت های دانش بنیان صادرات گرا اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر نوع حمایت های تشویقی برای صادرات این محصول ها است. هم اکنون تشویق های صادراتی برای تولید مصالح ساختمانی و مواد غذایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود. تولید کنندگان این محصول ها کارت‌های بازرگانی دارند و باید قوانین خاص خودشان را رعایت کنند اما شرکت های مستقر در پارک هنوز دارای آن توانمندی نیستند که کارت بازرگانی و روابط  زیاد با اتاق های بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی داشته باشند بنابراین ضرورت دارد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز با این نوع ساختارها مانند اتاق بازرگانی ارتباط داشته باشد تا از این طریق حمایت‌های از شرکت‌های دانش بنیان شود.

وی افزود: ما برای تحقق این موضوع  اردیبهشت امسال چند نشست با اتاق بازرگانی حاشیه خزر در منطقه انزلی برگزار کردیم. طی این نشست ها تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اتاق بازرگانی امضا شد اما متاسفانه پس از عقد این قرار داد تغییر و تحولی در اتاق بازرگانی رخ داد که روند این کار را به تعویق انداخت. در حال حاضر ما پیگیر این مساله هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های این اتاق عمده مشکل این شرکت ها را برطرف کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا