کاتتر وریدی از مهمترین علل عفونت‌های بیمارستانی است

 هدف از این پژوهش بررسی اپیدمیولوژیک یک ساله عفونت بیمارستانی است که توسط دکتر جواد خدادادی استادیار عفونی دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از همکارانش انجام شده است.این پژوهش توصیفی گذشته نگر است که داده بر پایه نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی و براساس تعاریف NNIS، توسط تیم کنترل عفونت مرکز و با همکاری مسئولین بخش ها و آزمایشگاه از تمامی بخش‌های مرکز کامکار جمع آوری شد.

از تعداد 11929 بیمار بستری، 214 بیمار عفونت بیمارستانی داشتند که میزان بروز 1.79 است و از این تعداد 79 مورد مربوط به پنومونی است که بیشترین نوع عفونت را در این مرکز تشکیل می‌دهد. همچنین عفونت ادراری با 65 مورد و خونی با 56 مورد فراوانی است که جرم رایج بیمارستانی در 34.61 درصد موارد باسیل گرم منفی (سودومونا) بود و پس از آن در 23.07 درصد موارد کلبسیلا است.

 

یافته‌های این پژوهش نشان داد در بین عوامل خطر کاتتر وریدی و پس از آن کاتتر ادراری بیشترین فراوانی را در بین مبتلایان به عفونت بیمارستانی داشته است. همچنین میزان عفونت های بیمارستانی در بخش ICU، 20.88 درصد و به طور تقریب 20 برابر دیگر بخش‌ها است که فشارخون بالا و پس از آن دیابت بیشترین عوامل خطر در مبتلایان بود.

 

نتایج این پژوهش حاکی از این است که کاتتر وریدی و ادراری بیشترین فراوانی را در بین مبتلایان به عفونت بیمارستانی داشته است که در این میان پرسنل نقش مهمی دارند به همین دلیل آموزش و آگاهی پرسنل از خطر انتقال عوامل بیماری زا و دستورالعمل رعایت بهداشت و نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشت است و بررسی نتایج آنها می تواند در کاهش عفونت‌های بیمارستانی نقش به سزایی داشته باشد.

 

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا