تحقق خرید 50 میلیارد تومانی محصولات سومین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران

 دکترمحمود شیخ زین الدین روزچهارشنبه در سلسله نشست های خبری با عنوان گپ وگفت دوستانه درمعاونت علمی ریاست جمهوری افزود:درچهار روز برگزاری این نمایشگاه در اردیبهشت ماه سال جاری حدود هزار و 700 میلیارد تومان پیش فاکتور برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های وابسته، دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی صادر شد که از این مبلغ درحال حاضر 50 میلیارد تومان خرید قطعی محصولات محقق شده است. 
وی بیان کرد:امسال برای تحریک تقاضا برای خرید محصولات ساخت ایران، یارانه حمایتی در نظرگرفته برای این نمایشگاه از 20 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان افزایش داده شد.
شیخ زین الدین با اشاره به اینکه در ساخت محصولات فنی 80 درصد به لحاظ علم و فناوری مشکل نداریم، اظهارکرد:برپایی نمایشگاه ساخت ایران بستری است که از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای نزدیک شدن خریدار و فروشنده فراهم شده است؛ آنچه سبب می شود در کشور اقدام به ساخت برخی از اقلام نکنیم مشکلات مدیریتی و کمی محصولات است.
وی با اشاره به اینکه مشکل عمده کشور در حوزه دانش بنیان، فرهنگ است، یادآور شد:متاسفانه ما هنوز در زیست بومی زندگی می کنیم که از منابع زیرزمینی استفاده می شود، هنوزبه فکر جایگزینی این ها نیستیم، باید درجامعه این اتفاق بیافتد که از فرهنگ نفتی جدا شویم.
شیخ زین الدین گفت:متاسفانه درآمد ما بدون درنظرگرفتن نفت،ازپاکستان کمتر است؛ واقعیت این است که زیست بوم ما هنوز اقتصاد مبتنی بر دانش، عقل ، فکر و ارزش آفرینی نیست.

*** معاونت علمی خریدار هواپیما نیست 
شیخ زین الدین با اشاره به سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به روسیه و صحبت هایی که در رسانه ها مبنی بر اینکه این سفر در راستای خرید هواپیما بوده است، گفت:معاونت علمی خریدار هواپیما نیست بلکه خرید را شرکت های مرتبط با این موضوع انجام می دهند، معاونت در این سفر فقط به دنبال انتقال تکنولوژی به کشور و توسعه فناوری است.
وی یادآور شد:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوران پسا تحریم فقط به دنبال پیوست فناوری در قراردادهای منعقده در همه زمینه ها است.

*** مشکلات شرکت های دانش بنیان درپارک های علم وفناوری فقط مالی وحقوقی است
معاون نوآوری وتجاری سازی فناوری معاونت علمی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری مشکلات فنی در تولید ندارند بلکه مشکلات مالی وحقوقی درانعقاد قراردادهای بزرگ مشکل این شرکت ها است که البته با استقرارشرکت ها در پارک های علم وفناوری، پارک ها اعتبار لازم را به شرکت ها جهت انعقاد قرارداد می دهند.
وی یادآور شد:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این آمادگی را دارد که در صورت انعقاد قرارداد پارک ها با صنایع درجهت حل مشکلات کمک کند.

*** تبین تفاوت بین اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری 
وی یادآور شد:توسعه علم و فناوری شرط لازم برای اقتصاد دانش بنیان اما کافی نیست؛ اقتصاد دانش بنیان از جنس اقتصاد است، متاسفانه در سطح جامعه اقتصاد دانش بنیان با توسعه فناوری اشتباه گرفته می شود.
شیخ زین الدین گفت:در توسعه علم و فناوری هزینه می شود تا به علم دست پیدا شود اما در اقتصاد دانش بنیان از علم به دست آمده ثروت ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا،سلسله نشست هایی با عنوان گپ وگفت دوستانه با هدف انعکاس فعالیت ها و گسترش فرهنگ اقتصاد دانشن بنیان به صورت هفتگی با حضور یکی از معاونان یا دبیران 14 ستاد فعال درمعاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا