گزارش ویدئویی از بررسی سلامت فضانوردان در مدار زمین

سفر به فضا علاوه بر این که هیجان انگیز و جالب بوده از عواقب و تنش هایی نیز برخوردار  است که بر بدن انسان اثر می گذارد. در واقع ماندن در فضا و کاهش فشار هوا بر بدن و سلامتی فضانوردان موثر است و ممکن است ان را به خطر اندازد .

فولکر دامان (Volker Damann) مدیر اداره بهداشت و پزشکی فضایی در آژانس فضایی اتحادیه اروپا ( European Space Agency) در کلن، آلمان در رابطه با سلامت فضانوردان چنین توضیح می دهد : « پس از خاتمه مأموریت فضانوردان، اجرای برنامه های مراقبت و بهداشت برای سلامت این افراد بسیار با اهمیت است. این برنامه های فوری بیست و یک روز یعنی در حدود سه هفته به طول می انجامد و اولویت اصلی آن نکات پزشکی و بهداشتی است و پس از آن تقریبا همه چیز را در بر می گیرد. »

بر اساس توضیحات دامان ، تاثیرات شرایط فضا بر روی عضلات حیاتی بدن بسیار قابل توجه است. او در ادامه می گوید: « حالت بی وزنی ، وضعیتی خوب و خوشایند است . در فضا بالا و پایین وجود ندارد. ماهیچه قلب برای رساندن خون به مغز، دیگر آن را با فشار به سمت بالا نمی فرستد ، در نتیجه ماهیچه های بدن از جمله ماهیچه قلب تنبل می شوند، چون دیگر تحت فشار قرار نداشته اند و به کار گرفته نمی شود. »

علاوه بر این فولکر دامان می افزاید که پس از بازگشت فضانوردان به زمین ، مغز آن ها نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد تا در موقعیت و فضای زمین درست عمل کند .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا