مکانیسم سلول‌های سرطانی متاستاتیک برای نفوذ به کبد

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که سلول‌های سرطانی متاستاتیک در خون گردش می‌کنند، کبد، که خون را فیلتر می‌کند، آسیب‌پذیرترین عضو در نظر گرفته می‌شود، بنابراین درمان‌هایی که از متاستاز کبدی جلوگیری می‌کنند، ضروری است. تیمی از محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا مکانیسمی را کشف کردند که به سلول‌های سرطانی متاستاتیک اجازه نفوذ به کبد را می‌دهد و چگونه می‌توان این نفوذ را با مهار یک پروتئین مرتبط مسدود کرد.
تقریباً 90 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان به دلیل متاستاز در هنگام گسترش سرطان و تشکیل تومورهای جدید است. کبد آسیب پذیرترین اندام در برابر سرطان متاستاتیک در نظر گرفته می شود: میزان بقای 5 ساله پس از جراحی برای برداشتن متاستازهای کبدی به 30 تا 50 درصد می رسد، بنابراین توسعه درمان هایی برای جلوگیری از متاستاز کبدی ضروری است.
گروهی از محققان، از جمله دانشجوی فارغ التحصیل تروونگ هو هونگ و پروفسور نوریفومی کاداوا از دانشکده پزشکی دانشگاه متروپولیتن اوزاکا و استادیار میساکو ماتسوبارا از دانشکده علوم دامپزشکی، یک مسیر جایگزین برای متاستاز کبدی را شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد. در  سرطان سلول ها از طریق تشکیل شکاف درون سلولی در سلول های اندوتلیال حمله می کنند و مکانیسم مولکولی درگیر را روشن می کنند. انتظار می رود نتایج تحقیقات آنها منجر به تولید داروهایی برای پیشگیری و درمان سرطان متاستاتیک کبد شود.
سلول‌های سرطانی متاستاز به عنوان تغییر ریزمحیط سلول‌های کبدی به روش‌هایی که متاستاز را افزایش می‌دهند، شناخته شده‌اند، اما میزان این فعل و انفعالات به طور کامل بررسی نشده است. سلول‌های سرطانی که در جریان خون حمل می‌شوند با سلول‌های اندوتلیال سینوسی کبد (LSECs  ) در تماس هستند که رگ‌های خونی کبد را برای تشکیل یک سد محافظ می پوشانند.
LSEC ها مسئول عملکردهای سم زدایی کبد هستند و دارای منافذ کوچک متعددی هستند که از طریق آنها اجزای مایع خون و ذرات کوچک،  اما نه سلول های سرطانی،  می توانند وارد کبد شوند. LSEC ها دائماً در معرض مواد سمی حمل شده توسط خون قرار می گیرند که می تواند این منافذ کوچک را تحت شرایط استرس زا مختل کند. این باعث می‌شود که شکاف‌های درون سلولی بزرگ‌تری در LSEC ایجاد شود و سد محافظ را تضعیف کند. این امر باعث شد که گروه تحقیقاتی در نظر بگیرند که شکاف‌های درون سلولی LSECs ممکن است در متاستاز کبد نقش داشته باشد.
گروه تحقیقاتی با تزریق سلول‌های سرطانی به طحال، یک مدل موش دارای متاستاز کبد ایجاد کردند و برای مشاهده تغییرات در LSECها، آنالیز omics انجام دادند. آنها دریافتند که وقتی سلول های سرطانی از طحال به کبد حرکت می کنند، LSEC ها را وادار می کنند تا چندین پروتئین تولید کنند. بیان یکی از این پروتئین ها، ماتریکس متالوپروتئیناز 9 (MMP9)، در LSEC ها باعث ایجاد شکاف های درون سلولی شد.
علاوه بر این، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و بازسازی توموگرافی سه بعدی، محققان نشان دادند که سلول‌های سرطانی برآمدگی‌های خود را مستقیماً به شکاف‌های درون سلولی LSECs گسترش می‌دهند و به آنها اجازه نفوذ به بافت کبد را می‌دهند. آنها یک همبستگی مثبت بین تعداد شکاف های درون سلولی در LSECs و تعداد تومورهای متاستاتیک کبدی جدید که در موش ها تشکیل شده بودند پیدا کردند. با این حال، می‌توان با درمان موش‌ها با مهارکننده MMP9 از تشکیل تومورهای جدید جلوگیری کرد که نشان می‌دهد MMP9 یک هدف درمانی امیدوارکننده برای جلوگیری از متاستاز کبدی می باشد.
پروفسور ماتسوبارا نتیجه گیری کرد: در این مطالعه، ما یک پدیده جدید مرتبط با متاستاز را کشف کردیم: سلول های سرطانی باعث ایجاد شکاف درون سلولی LSEC می شوند و از طریق آن شکاف ها به کبد نفوذ می کنند. با این نتایج، ما به تحقیقات خود برای توسعه درمان های جدید برای متاستاز کبدی ادامه می دهیم.
منبع :  medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا