تشكيل جهاددانشگاهي

  • تشكيل جهاد دانشگاهي

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فضاي جامعه از فرهنگ طاغوتي پاك نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم مي‏خورد. همچنين عوامل فعال طاغوتي در دانشگاه ‏ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامي بودند.در نتيجه دانشجويان در برابر اين مسأله، به مقابله برخاستند و دانشگاه‏ها تعطيل شد. حضرت امام با تأييد اين حركت، فرمان تشكيل نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي را صادر كردند تا پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، فرهنگ منحط غربي از مراكز علمي و فرهنگي كشور زدوده شود. اين مركز فرهنگي در سال 1363، به عنوان ستاد اجرايي انقلاب فرهنگي تغيير نام داد تا اين كه در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‏ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالي، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهي مطرح گرديد.

بر اساس اساسنامه اين نهاد جهاد دانشگاهي نهادي است عمومي و غير دولتي، زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، داراي شخصيت مستقل و از لحاظ استخدامي و مالي، تابع مقرراتي است كه در چهارچوب اختيارات قانوني به تصويب هيئت امناي جهاد دانشگاهي مي‏رسد.
از سال 1369، جهاد دانشگاهي به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي و خدماتي كشور معرفي و محل استقرار آن، بيرون از دانشگاه تعيين شد. گسترش تحقيقات و شكوفايي روحيه پژوهش، گسترش طرح‏هاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري وظايف و توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه و دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي به ويژه براي نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهي است.

  • افتتاح نخستین و تنها خبرگزاری علمی کشور (خبرگزاری علم و فرهنگ)

خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) با نشانی اینترنتی sinapress.ir در تاریخ 16 مرداد 1393 همزمان با سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان، کار خود را آغاز کرد.
سیناپرس، با تأکید به نقش و اهمیتی که علم و تفکر علمی در توسعه علمی و توسعه همه‌جانبه کشور ایفا می‌کند و تأکید بر اهمیت ترویج علم و مقابله با شبه‌علم و خرافه‌های علمی، همچنین تلاش برای ارتقا سطح علمی جامعه و تشویق مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان به توجه به مقوله علم و همچنین معرفی فعالیت‌های علمی کشور به سایر علاقه‌مندان در ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور، استفاده از دستورالعمل‌ها و استانداردهای روزنامه‌نگاری علمی را در سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدوار است با ایفای نقش درست خود در تحقق اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله و سند توسعه علمی کشور و توسعه علمی موردنظر مقام معظم رهبری و مقام‌های عالی‌رتبه کشور نقش مؤثری ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا