نجات صخره های مرجانی با فضولات دلفین ها

به گزارش سینا پرس فارس، برای حفظ سلامت صخره مرجانی چیزهای زیادی لازم است از قبیل دسته متنوعی از ماهی‌ها، مرجان‌های بالنده، و شاید مدفوع دلفین.

محققان اخیرا دلفین‌ها را در صخره‌های مرجانی در فواصل مجمع‌الجزایر مالدیو و چاگوس، دو رشته‌ جزایر در اقیانوس هند که مملو از ماهی‌های گرمسیری، کوسه، و دلفین است، بررسی کردند.

این محققان با اطمینان اعلام کردند که این پستانداران دریایی با شکار در نواحی فراساحلی و سپس بازگشت به صخره‌های مرجانی برای پراکندن مدفوع، شاید منبعی حیاتی از مواد مغذی همچون نیتروژن را به زیست‌بوم این صخره‌ها می‌آورند.

این محققان با بهره‌گیری از مشاهده بصری و ضبط‌ صدا، اعلام کردند که این آب‌بازسانان (یعنی نهنگ‌ها و دلفین‌ها) موجود در این صخره‌‌ها، از گونه دلفین فرفره‌اند؛ گونه‌ای معمول از دلفین‌ها که در آب‌های سراسر جهان یافت می‌شوند.

محققان خاطرنشان کردند که این دلفین‌ها اغلب در اعماق آب و خارج از تالاب‌های ساحلی کم‌عمق به جست‌وجوی غذا، مانند فانوس‌ماهی، می‌پردازند، اما برای استراحت به این صخره‌ها بازمی‌گردند و ناگزیر فرایند هضم غذای آنان در آنجا به پایان می‌رسد.

از آنجا که تغذیه آن‌ها بیشتر بیرون از این تالاب‌ها، و روند دفع، بیشتر درون آن‌ رخ می‌دهد، محققان حدس می‌زنند که مواد مغذی همچون نیتروژن، احتمالا از طریق این روند به صخره‌های مرجانی می‌رسد که آنان اصطلاح «پمپ دلفینی» را برای آن به‌کار می‌گیرند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که این نوع «پمپاژ» مواد مغذی به صخره‌های مرجانی، پیش‌تر نیز در پیوند با گونه‌هایی مانند کوسه و پرندگان دریایی ثبت شده بود. آنان می‌افزایند که شواهد برخی تحقیقات پیشین نشان داده است که انواع خاصی از ماهی‌ها در صخره‌های مرجانی دیگر، مستقیما از مدفوع دلفین‌ها تغذیه می‌کنند.

نیتروژن یکی از اجزای سازنده بنیادی حیات، هم در خشکی هم در آب، به ویژه برای موجوداتی مثل گیاهان و میکروب‌ها است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا