باتری آبی یکی از منابع اصلی انرژی تجدید پذیر در اروپا

به گزارش سینا پرس فارس، یک باتری آبی با قابلیت ذخیره انرژی الکتریکی معادل ۴۰۰ هزار باتری خودروی برقی، از هفته آینده در سوئیس شروع به کار خواهد کرد.

این باتری آبی یا نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای با فناوری نوین در تونلی در ۶۰۰ متر زیر زمین و بین دو مخزن آب اموسون و ویو اموسون در کانتون وله سوئیس ساخته شده است.

کارشناسان می‌گویند این باتری با قابلیت ذخیره و تولید مقادیر قابل توجهی انرژی الکتریکی، نقش مهمی در تثبیت منابع تغذیه انرژی در سوئیس و اروپا ایفا خواهد کرد.

باتری آبی یا نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای یک نوع روش ذخیره انرژی برق‌آبی به صورت هیدروالکتریسیته است و از دو حوضچه بزرگ آب که در ارتفاعات مختلف قرار دارند ساخته شده است.

ساز و کار این باتری‌ها بدین صورت است که انرژی در زمان تولید مازاد به استخر بالایی پمپ می‌شود. سپس در زمان اوج مصرف، جهت آب برعکس می‌شود. آب بدین صورت از مخزن بالا آزاد می‌شود و همین‌طور که پایین می‌آید در سر راهش با به حرکت درآوردن یک توربین، انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

این فرآیند نیازی به انرژی الکتریکی با منبع بیرونی ندارد چرا که برای پمپاژ آب از استخر پایین به استخر بالایی، از الکتریسیته اضافی ذخیره‌شده در مرحله دوم تغذیه می‌کند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا