رونمایی تصاویر بیشتر از کیهان توسط ناسا به وسیله تلسکوپ وب

به گزارش سینا پرس فارس، ساعاتی پس از آنکه مردم در سراسر جهان نگاهی اجمالی به "عمیق ترین و واضح ترین نمای مادون قرمز  جهان" داشتند، آژانس فضایی آمریکا عکس های دقیق دیگری را منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده بود.
ناسا اعلام کرد : که تصاویر وب، همکاری مشترک با آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا و بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان، آغازگر «طلوع عصر جدیدی در نجوم» است.
یکی از عکس‌هایی که منتشر شد، ابری از غبار و پرتوهای نوری را در اطراف یک ستاره در حال مرگ به نام سحابی حلقه‌ی جنوبی، که در فاصله‌ی تقریبی ۲۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، احاطه کرده است، در حالی که عکسی دیگر نمایی اجمالی از یک خوشه کهکشانی به نام Stephan’s Quintet را نشان می‌دهد.
آژانس درباره عکس سحابی حلقه جنوبی گفت: "ستاره کم نور در مرکز این صحنه هزاران سال است که حلقه هایی از گاز و غبار را به همه جهات می فرستد." و افزود که وب "برای اولین بار فاش کرده است که این عکس ستاره در غبار پوشیده شده است.»
رصدخانه ی 9.7 میلیارد دلاری وب به گونه ای طراحی شده است که بتواند  با دریافت اطلاعات ازطریق  کیهان تا طلوع جهان شناخته شده بنگرد و عصر انقلابی اکتشافات نجومی را آغاز کند.
  اولین گروه از تصاویر تمام رنگی با وضوح بالا، که هفته ها طول کشید تا از داده های تلسکوپ خام ارائه شوند، توسط ناسا انتخاب شدند تا تصاویر اولیه قانع کننده ای از حوزه های کلیدی تحقیق وب و پیش نمایشی از ماموریت های علمی پیش رو ارائه دهند.
تلسکوپ وب در 25 دسامبر 2021 از گویان فرانسه در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی حرکت کرد، قبل از اینکه کمتر از یک ماه بعد به مقصد نهایی خود در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری (یک میلیون مایلی) از زمین برسد.

جین ریگبی، اخترفیزیکدان در جریان پخش زنده ناسا گفت: «نکته شگفت‌انگیز در مورد وب سرعتی است که ما می‌توانیم به اکتشافات دست پیدا کنیم. "ما هر هفته اکتشافاتی از این دست انجام خواهیم داد."

Webb که برای مشاهده سوژه های خود عمدتاً در طیف مادون قرمز ساخته شده است، حدود 100 برابر حساس تر از تلسکوپ فضایی 30 ساله قبلی خود، تلسکوپ فضایی هابل است که عمدتاً در طول موج های نوری و فرابنفش کار می کند.
سطح جمع‌آوری نور، بسیار بزرگ‌تر از آینه اولیه وب است، آرایه‌ای از 18 بخش شش ضلعی از فلز بریلیوم با روکش طلا به آن امکان می‌دهد اجرام را در فواصل دورتر مشاهده کند، بنابراین در زمان دورتر از هابل یا هر تلسکوپ دیگری است .
یکی از تصاویر دیگری که روز سه‌شنبه منتشر شد، «منظره‌ای از «کوه‌ها» و «دره‌ها» پر از ستاره‌های درخشان را در سحابی کارینا که حدوداً هفت سال نوری از ما فاصله دارد، نشان داد.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا