نقش فعالیت بدنی در سلامت بانوان

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر محمدحسین کاوه گفت: امروزه ورزش در جامعه به یک امر مهم تبدیل شده و این اهمیت برای بانوان قابل انکار نیست. چرا که بانوان، رکن اصلی جامعه و خانواده به شمار می آیند و خانواده ای سالم است که مادر آن سالم باشد، فعالیت بدنی در ارتباطات خانوادگی و افزایش توانایی افراد برای فعالیت های گوناگون زندگی اجتماعی سهم بسزایی دارد.

کاوه افزود، نتایج تحقیقات نشان می دهد بانوانی که در اوایل بارداری در برنامه تمرینی ملایم شرکت کرده بودند که در آن وزن بدن تحمل می شد، به طور چشمگیری نوزادانی بلندتر و با وزن بالاتر از زنانی که در این برنامه شرکت نکرده بودند به دنیا آوردند و همچنین تاثیرات جسمانی فعالیت بدنی در بانوان علاوه بر تاثیر بر پیشگیری از پوکی استخوان، ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻗﻠﺒﻲ ﻋﺮوﻗﻲ و تقویت عضلات کف لگن بانوان، بر سلامت دستگاه گوارش نیز موثر است.

اودر ادامه با بیان اینکه، در بانوان مسایل مختلفی مانند بارداری، چاقی و یبوست می تواند باعث ضعیف شدن عضلات کف لگن و مشکلاتی مانند افتادگی اعضای لگنی یا بی اختیاری ادراری گردد گفت ورزش، می تواند این مشکلات را کاهش دهد و ﺗﺎﺛﻴرات روانی فعالیت بدنی نیز شامل تاثیر بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود وضعیت خواب است.

این عضو هیئت علمی درادامه گفت: ورزش و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ در درازﻣﺪت ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﺒﻪ ﺳﻴـﺴﺘﻢ ﭘﺎراﺳـﻤﭙﺎﺗﻴﻚ در ﺑﺪن ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ اﺛﺮات ﺿﺪ اﺿﻄﺮاﺑﻲ داﺷﺘﻪ و ﺑﺎﻋﺚ آراﻣﺶ ﺑﻴـﺸﺘﺮ می شود، همچنین ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺑـﺪﻧﻲ ﻣـﻨﻈﻢ و ورزش ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﻬﺒـﻮد اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاب و ﺗﺴﻬﻴﻞ در روﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاب رﻓﺘﻦ و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﻲ می ﺷﻮد.

دکتر محمدحسین کاوه در پایان  ضمن توصیه به بانوان به اهمیت انجام فعالیت بدنی،  دست کم پنج بار در هفته، به میزان ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته و یا دست کم سه بار در هفته، به میزان ۲۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشند،  به ﺳﺎﻳﺮ اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﺮ بدنبه صورت تیتر وارنیز اشاره کرد:

*اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﻤﻨﻲ

*در ﺑﻴﻤـﺎران مبتلا به دﻳﺎﺑت ﺑﺎﻋﺚ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻴﺰان ﻗﻨﺪ ﺧﻮن شده و ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﻧـﺴﻮﻟﻴﻦ و داروﻫـﺎی ﺿـﺪﻗﻨـﺪ ﺧـﻮراﻛﻲ را کاهی می دهد.

*باعث ﻛﺎﻫﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮن ﻣﻀﺮ (تری گلیسیرید و ﺗﺎﺣـﺪی LDL) و اﻓـﺰاﻳﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮن ﻣﻔﻴﺪ ( HDL) شده و ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻗﻠﺐ و ﻋﺮوق ﻛﻤﻚ می ﻛﻨﺪ.

*از ابتلا به سرطان سینه، رحم، ﭘﺮوﺳﺘﺎت و روده ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی می ﻛﻨﺪ.

* ﺑـﺎ ﺣﻔـﻆ ﺗﻮده ﻋﻀﻼﻧﻲ، ﻣﺎﻧﻊ کاهش ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی پایه بدن و باعث به تاخیر انداختن پدیده سالمندی می شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا