بهار نکو؛ تجربه موفق برای کاهش آمار طلاق در فارس

به گزارش سینا پرس از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۱۰ مردادماه در دیدار با معاون بهداشت این دانشگاه  با اشاره به فعالیت‌های ۱۰ سال گذشته‌ «گروه موسسات دانش بنیان بهار نکو»، گفت: فعالیت مجموعه بهارنکو وابسته به نهاد رهبری دانشگاه، تنها به ۶ ساعت کلاس آموزش الزامی پیش از ازدواج خلاصه نمی‌شود بلکه این نقطه شروع بود.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت از این طرح الگو گرفت و در دولت مصوب و در بعضی استان‌ها اجرایی شد، افزود: فقط اینها باعث نشده که آمار طلاق در استان کاهش یابد بلکه در کنار این طرح، مشاوره تکمیلی، آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج راه‌اندازی و مرکز مشاوره گسترش داده شد و در حال حاضر چندین سال است که طرح بهار نکو با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان‌های استان فارس اجرا و پیگیری می‌شود.

مقامی، طرح خانواده بهارنکو را یک تجربه موفق در سطح کشور خواند و افزود: شیراز همیشه در اوج بوده است. مجمع خیرین سلامت و بسیاری از طرح‌های دانشگاه از شیراز آغاز شد و کار اجتماعی بزرگ بهارنکو هم از اینجا آغاز شد و این خود افتخاری برای شیراز است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های فارس تصریح کرد: در جلسه‌ای طرح خانواده بهارنکو را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کرده و ایشان در جریان این طرح هستند.

وی یادآور شد: با توجه به پایین آمدن آمار ازدواج در کشور و مشکلات اقتصادی به وجود آمده باید با همکاری دانشگاه و نهاد رهبری برای برنامه‌های آینده حوزه خانواده برنامه‌ریزی ویژه‌تری صورت گیرد.

مقامی با اشاره به مشکلات مالی و در اختیار نداشتن مکان مناسب برای اجرای برنامه‌های طرح خانواده بهار نکو بیان کرد: برای رفع موانع و قانونی‌تر شدن فعالیت‌های مجموعه «گروه مؤسسات دانش‌بنیان خانواده بهارنکو» ثبت شد و به صورت گسترده‌تر برنامه‌های بهارنکو در حال برگزاری و اجرا هستند، هر چند مکان‌های موجود در شأن دانشگاه و زوجین نیست که این مشکلات باید با همکاری و مساعدت دانشگاه و دیگر ارگان‌های مرتبط برطرف شود.

در ادامه عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز طرح بهارنکو را برندی برای دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه با اعتقاد قلبی با طرح همکاری می‎‌کند و سرفرازی مجموعه بهار نکو برای همه دانشگاه است.

وی با اشاره به آمار و ارقامی که ثبت احوال در خصوص تاثیرگذار بودن فعالیت‌های بهارنکو بر بهبود حوزه خانواده داشته است، بیان کرد: در ادامه باید به سمت مردمی‌تر شدن طرح پیش رفت تا در سبد هزینه خانواده‌ها قرار گیرد. منظور این نیست که تمام هزینه‌ها را خانواده‌ها پرداخت کنند بلکه دانشگاه تا جایی که بتواند همکاری لازم را با مجموعه بهارنکو خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا