ام اس محدودیت نیست

اکثر ما با شنیدن اسم بیماری ام اس ناخودآگاه فیلم طلا و مس ساخته همایون اسعدیان در ذهن ما تداعی می شود.
داستان فیلم از این قرار است که سیدرضا طلبه‌ای است که به تازگی با خانواده‌اش به تهران آمده، تا در کلاس‌های استاد اخلاقی که وصف او را بسیار شنیده‌است شرکت کند. اما متوجه بیماری همسرش زهرا می‌شود و به ناچار برای تهیه هزینه درمان او تغییراتی در شیوه زندگی‌اش می‌دهد…
این فیلم به نوعی تاثیرات  بیماری ام اس در یک زندگی مشترک را نشان می دهد که البته پس از اکران بازخورد های متفاوتی نیز داشت و  برخی از جمله مبتلایان آن را سیاه نمایی زندگی بیماران ام اس می دانستند اما در این بین بودند کسانی که فیلمانه را تحسین می کردند.
باورهای غلطی در رابطه با این بیماری وجود داردکه پیش تر به آن اشاره می کنیم.
اِم‌اِس Multiple Sclerosis  که با نام اختصاریِ MS شناخته می‌شود، بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند.
اگرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزمِ اصلیِ آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول‌های تولیدکنندهٔ غلافِ میلین است) بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند ( دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم‌ها شامل عوامل ژنتیکی ( وراثت)، عوامل محیطی( عفونت ) ، نژاد و عوامل جغرافیایی و سایر بیماری ها است.
این را بدانید که این بیماری واگیردار نیست پس در مواجهه با این بیماران از همدلی و هم نشینی غافل نشوید.
همدلی کنید نه ترحم و کمک حال باشید نه مسخره کننده.
درست است که این بیماری به خاطر ناشناخته بودن، درمان قطعی ندارد اما با استفاده از برخی داروها، ورزش و پرهیز از دخانیات می توان از عود کردن بیماری و حملات عصبی جلوگیری کرد.
این را بدانید که استرس عامل اصلی ایجاد این بیماری نیست اما می تواند جرقه ای باشد برای روشن شدن بیماری.
اگر خدایی ناکرده شما هم به این بیماری مبتلا شده اید برای ترس از قضاوت مردم بیماری خود را پنهان نکنید.
شاید برای شما هم جالب باشد که ام اس در خانم ها ۳ برابر بیشتر از آقایان است و بیشتر مبتلایان را سنین ۲۰تا ۴۰ساله در بر می گیرند.
ذکر این نکته ضروری است که ام اس مانع از ازدواج،فرزنداوری،کارکردن و … نخواهد شد و بهتر است بگوییم ام اس محدودیت نیست.

زینب صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا