لزوم توجه به ارزش واقعی منابع غیرنفتی کشور

به گزارش ایرنا، محمود شیخ زین الدین در نخستین همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری در سالن همایش های وزارت نیرو، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی کامل در جهت حمایت از نیروگاه های زباله سوز و موضوعات مورد بحث در این سمینار دارد.
وی با بیان اینکه امروز ثابت شده موضوعات سیاست، اقتصاد و فناوری در هم تنیده اند، افزود: باید توجه داشته باشیم که در مقوله زباله سوزها، علاوه بر تولید برق به محیط زیست نیز توجهی ویژه می شود.
شیخ زین الدین تصریح کرد: یکی از چالش های اساسی فراروی حوزه فناوری های نو این است که منابع غیرنفتی کشور ارزش واقعی نداشته و ندارد که با رفع این مشکل، بسیاری از سرمایه گذاری ها توجیه دار و اقتصادی می شود.
وی با بیان اینکه در کشور توجه به موضوع فناوری کمرنگ است، خاطرنشان کرد: متاسفانه دیده شده که گاهی اوقات برای یک فناوری 50 تا 60 بار پول پرداخت می شود، اما با این حال نتوانسته ایم آن را تصاحب کنیم و با شرایط امروز کشور و برخورداری از ظرفیت های علمی و فناوری، شایسته نیست اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.
این مقام مسؤول بیان داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاشیم تا در حوزه های مختلف اقتصادی با افزایش سهم و نقش فناوری ها به ارزش افزوده بیشتر دست یابیم.
وی گفت: متاسفانه در این حوزه ها کمتر به سرمایه های روی زمین از جمله نیروهای علمی و متخصص توجه شده است.
شیخ زین الدین بطور نمونه با اشاره به برخی شرکت های کشور که طی یک سال تا 10 برابر افزایش ارزش پیدا کرده اند، تاکید کرد: امروز خارجی ها نیز باید بدانند که شرایط ایران متفاوت از گذشته شده و مطالبات امروز ما در حوزه فناوری از آنها به مراتب بیشتر از گذشته است.
وی با اشاره به همکاری این معاونت با وزارت کشور در حوزه پسماند، تصریح کرد: اگر در حوزه فناوری به خوبی عمل شود، توقعات برآورده خواهد شد و سازندگان و تولیدکنندگان داخلی می توانند تامین کننده ملزومات و تجهیزات مورد نیاز باشند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: برای تحقق این اهداف و انتقال تکنولوژی و فناوری در بحث نیروگاه های زباله سوز، امکانات قانونی و مالی خوبی پیش بینی شده است که از جمله آنها قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی است.
وی ادامه داد: هم اینک از مجموع حدود سه هزار شرکت ثبت نام شده در این معاونت، بیش از هزار و 600 شرکت دانش بنیان تشخیص داده شده و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.
شیخ زین الدین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت کامل از کسانی که قابلیت دارند تا صاحب دانش فنی شوند، آمادگی کامل دارد که یکی از این موارد که جزو اولویت ها است زباله سوز ها هستند.
وی در پایان با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد و راه اندازی نیروگاه های زباله سوز در شهرهای با بیش از 200 هزار نفر جمعیت و یا دارای بیش از 200 تن زباله روزانه وجود دارد، اظهار داشت: مذاکراتی با سازندگان این تجهیزات آغاز شده و انتظار می رود تغییر نرخ های تضمینی برق نیز به حضور و ورود بخش خصوصی در این عرصه کمک شایان توجهی کند.
گفتنی است؛ این همایش با همکاری وزارت نیرو، سازمان انرژی های نو ایران(سانا) و شورای عالی استان ها با اهداف ارتقای همکاری های بین سازمانی در حوزه مدیریت پسماند، دانش افزایی و ارتقای آگاهی های جوامع علمی و اجرایی حوزه های مدیریت پسماند کشور، مدیریت صحیح زباله های شهری و تولید برق از این زباله ها براساس انواع فناوری ها، حفظ منابع محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و سیاست های تشویقی تولید برق پاک و تولید انرژی پاک برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا