رنگ لباس با بیشتر نیش زدن پشه ها ارتباط دارد

به گزارش سینا پرس اصفهان مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان می‌دهد که پشه‌ها پس از شناسایی گازی که بازدم می‌کنیم به سمت رنگ‌های خاصی از جمله قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه‌ای پرواز می‌کنند و برعکس، سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می گیرند.

محققان بر این باورند که این به توضیح چگونگی یافتن میزبان پشه‌ها کمک می‌کند، زیرا پوست انسان، بدون توجه به رنگدانه‌های کلی، یک سیگنال قرمز-نارنجی قوی به چشمان آنها ساطع می‌کند پس ناخودآگاه به سمت پوست ما کشیده می شوند و این کشش با پوشیدن رنگ‌هایی با این سیگنال بیشتر نیز می شود.

جفری ریفل، نویسنده ارشد، استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن، گفت: به نظر می رسد پشه ها از بو استفاده می کنند تا به آنها کمک کند آنچه را که نزدیک آنها است، مانند میزبانی که نیش می زنند، تشخیص دهند.

هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را از نفس ما استشمام می کنند، آن رایحه چشم ها را تحریک می کند تا رنگ های خاص و سایر الگوهای بصری را که با میزبان بالقوه، مرتبط است بررسی کند و به سمت آنها بروند.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه حس بویایی پشه بر نحوه واکنش آن به نشانه های بصری تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، دانستن اینکه کدام رنگ‌ها پشه‌های گرسنه را جذب می‌کنند و کدام‌ها نه، می‌تواند به طراحی بهتر مواد دفع کننده، تله‌ها و روش‌های دیگر برای دور نگه داشتن پشه‌ها کمک کند.

یکی از رایج ترین سوالاتی که از محقق این پژوهش پرسیده می شود این است که چه کاری انجام دهیم تا پشه ما را نیش نزند؟

وی در پاسخ گفت: من قبلاً این گونه توضیح می دادم که سه نشانه اصلی وجود دارد که پشه ها را جذب می کند، نفس ، عرق و دمای پوست شما و ما در این مطالع یک نشانه چهارم پیدا کردیم و آن رنگ قرمز است، که علاوه بر اینکه در پوست همه افراد یافت می شود، در لباس هایی با این طیف رنگ نیز وجود دارد.

 

منبع : granthshala 
مترجم: هاجر غفاری  
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا