سلامتی یا کم سوادی؟

رامین روشنی کارشناس علوم اجتماعی و تسهیلگر آموزشی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: همه کسانی که درگیر فعالیت های آموزشی هستند می‌دانند با توجه به ساختار و محتوای آموزشی  موجود، تعطیلی مدارس باعث کم سوادی خواهد شد .

روشنی اضافه کرد: مشکلات ساختاری اعم از عدم رسیدگی به خواسته های معلمان، کیفیت بسیار پایین کیفیت بستر آموزش مجازی یعنی  شاد، برنامه ریزی ضعیف در خصوص کیفیت مدارس، تقسیم غلط استعداد های دانش آموزی در رشته هایی که علاقه ای با آن ندارند و آموزش مجازی برای فرار از قرار گرفتن در وضعیت مناسب آموزشی از جمله آسیب هایی است که دانش آموزان با آن روبرو شدند.

وی ادامه داد: از طرفی همه می دانیم سلامتی مهمترین نعمت هر فرد است و باید اولویت اول برنامه ریزان فراهم کردن شرایط برای سلامتی افراد جامعه باشد چون هیچ کاری بدون سلامت عمومی به نتیجه نخواهد رسید، اما نباید این برنامه ریزی به گونه ای که تعطیلی مدارس آثار جبران ناپذیری بر کیفیت آموزش داشته باشد.

این تسهیلگر آموزشی عنوان کرد: قطعاً اثری که تعطیلی دو ساله مدارس بر آموزش دانش آموزان و دانشجویان داشت جبران نخواهد شد اما می توانیم برای آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشیم تا دچار وضعیت مشابه امروز نشویم .

وی افزود: برای حل این مسأله راهکار های متفاوتی وجود دارد، مثلا می توان نماینده ای از شبکه بهداشت و درمان را در مدارس مستقر کرد تا به طور مستمر پیگیر وضعیت سلامتی دانش آموزان و معلمان باشد.

روشنی تصریح کرد: وجود چنین طرح های فقط برای دوران شیوع کرونا نیست بلکه می‌تواند برای همیشه نتایج بسیار خوبی برای سلامت عمومی جامعه داشته باشد و حتی برای آینده نیز می توانیم رشته ای به عنوان بهداشت در مدراس به رشته های دانشگاهی اضافه کنیم که در دانشگاه های علوم پزشکی و زیر نظر دانشگاه فرهنگیان آموزش داده شوند .

وی خاطرنشان کرد: لازمه وضعیت بهتر برای سلامتی عمومی و آموزش واقعی و اثر گذار، داشتن برنامه ای منظم و همکاری همگانی است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا