تسهیل تشخیص نشتی گاز با آشکارساز ایران‌ساخت

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی حیدری عضو هیات مدیره شرکت سیال ابزار با اشاره به قابلیت های آشکارساز گازهای کوره، توضیح داد: آشکارسازهای گاز برای تشخیص نوع، میزان و محل نشتی مربوط به گازهای سمی و قابل اشتعال در صنایع مختلف به صورت آنلاین و پرتابل مورد استفاده قرار می گیرند. آشکارساز تنوع و قابلیت و البته کاربردهای مختلفی دارند که برحسب نیاز و کاربرد مورد نظر انتخاب می شوند.

نشت گاز اعم از گاز متان شهری که عمدتا با نام گاز طبیعی یاد می شود و گاز کولر و یخچال و سایر گازهای مورد استفاده در صنعت  بنا بر تعریف صورت گرفته به خروج ناخواسته و غیر ارادی گاز  به دلایل گوناگون و به طور ناگهانی گفته می شود.

همواره احتمال بروز  نشتی گاز در تاسیسات، خطوط لوله، شبکه های انتقال و توزیع گاز و در منازل وجود دارد این احتمال که وقوع آن چندان دور از انتظار هم نیست اگر در مکان های بسته و محصور اتفاق بیفتد  منجر به حوادث ناگوار و خسارات غیرقابل جبران خواهد شد.

 

آشکارسازی گازها به صورت آنلاین

آشکارسازهای گاز رایج ترین نوع آشکارسازهای مورد استفاده در صنایع بوده و به صورت آنلاین و پرتابل طراحی و ساخته می شوند هم برای گازهای سمی, و هم برای گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تشخیص گاز های خطرناک و کشنده و محترقه امری بسیار مهم است. احتمال قرار گرفتن در معرض گازهای سمی می تواند در عملیاتی مانند نقاشی، بخور، پر کردن سوخت، ساخت و ساز، حفاری خاک آلوده، عملیات دفن زباله، ورود به محوطه فضایی و غیره رخ دهد. 

امروزه می توان به وسیله نشت یاب های گاز از وجود گاز در محدوده ای خاص با خبر شد، عمدتا نشت یاب های گاز بوسیله سنسورهای حساس و سریع نوع گاز و مقدار گاز محیط را تشخیص می دهند و به صورت هشدار یا سایر روش ها وجود این مولفه را به اپراتور اعلام می کنند.

 

صرفه جویی 10 میلیون دلاری ارزی

نشت یاب های گاز به طور عمومی در کارخانه های صنعتی، پالایشگاه ها، تولیدات دارویی، تاسیسات فوم سازی، کارخانه های کاغذ سازی، تجهیزات هواپیمایی و ساخت کشتی ها، عملیات تولید مواد مخاطره آمیز، تاسیسات تصفیه آب، وسایل نقلیه، هواسازها در محیط داخلی و تست کیفیت هوا، صنایع فضایی و فضاپیماها و همچنین منازل مسکونی استفاده می شوند.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که تولید محصولات شرکت سیال ابزار سالانه مانع خروج 10 میلیون دلار ارز می شود، گفت: آشکارساز داخلی به مراتب ارزان تر از نمونه های خارجی است و بواسطه تولید آشکارساز 25 فرصت شغلی ایجاد شده است.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا