طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت رونمایی شد

دکتر حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از طرح فناورانه دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از پروژه های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان که همزمان با مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار داشت: حل مشکلات ما در زمینه های مختلف کشور نیازمند نگاه علمی و کارشناسانه در حوزه های مختلف اقتصادی، علمی، کشاورزی و… است تا بتواند با فناوری کشورهای دیگر رقابت کند.

طیبی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی با نگاه علمی و فناورانه در حال تلاش برای توسعه کشور است که این موضوع نیاز به اراده قوی دارد.

وی ادامه داد: علت مشکلات را نمی توان گردن تحریم ها انداخت بلکه با اراده لازم، برنامه ریزی جامع و بلند مدت در کشور می توان جامعه را به بلوغ فکری رساند.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار خود با صنعتگران در خصوص عدم تدوین نقشه راه صنعتی کشور گله کردند به همین دلیل این موضوع باید مدنظر جامعه علمی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از نقش های شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه علمی به مسائل است، سعی ما در جهاد دانشگاهی ورود به مسائلی است که دولت به آن ورود نمی کند.

محمد رضا پور عابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور عنوان کرد: بیش از 65 درصد از پروژه های جهاد دانشگاهی، فناورانه و پژوهش محور است و این مسأله باعث افتخار است که بیش از پیش می تواند بر جهاد علمی کشور تأثیرگذار باشد به گونه ای که می توان گفت گلخانه جهاد دانشگاهی امروز به گلستان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از تجهیزسازی شرکت های دانش بنیان به سمت سیستم سازی پیش رفته ایم، به این خاطر که باید در مسائل نگاه آینده پژوهشی وجود داشته باشد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور یادآور شد: امروزه در بسیاری از حوزه های علمی کشور، متخصصان جهاد دانشگاهی وجود دارند که این امر بیانگر روحیه جهادی در واحد های جهاد دانشگاهی است.

در ادامه امیررضا نقش، معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان عنوان کرد: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نه تنها یک انتخاب بلکه یک الزام است و برای طی کردن این مسیر راه زیادی پیش رو داریم تا بتوانیم در بازارهای دانش بنیان جهان ورود پیدا کنیم.

وی گفت: رویکرد حل مسأله موضوعی است که باید در محافل علمی کشور مد نظر قرار گیرد.

مهندس مرتضی تیموری رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در این مراسم ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر گفت: امیدواریم جهاد دانشگاهی واحد صنعتی در طلیعه فجر انقلاب اسلامی بیش از پیش بدرخشد، در همین راستا جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان 12 پژوه تحقیقاتی در حال انجام دارد که اکنون شاهد رونمایی از طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت خواهیم بود.

ابوذر پورمدنی، معاون پژوهشی جهاد داشگاهی واحد اصفهان نیز در ادامه یادآور شد: جلساتی که دکتر طیبی با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتند به خوبی توانست رضایت کارفرما را به دست آورد و در این بین طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت که اکنون در مرحله پایلوت قرار گرفته است به زودی به مرحله تجاری سازی می رسد.

در پایان مراسم این طرح با حضور دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر محمد رضا پور عابدی معاون پژوهش جهاد دانشگاهی، مهندس مرتضی تیموری رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر جعفر قیصری رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، دکتر امیررضا نقش معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان و دیگر کارکنان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان رونمایی شد.

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهارداشت: امروز یکی از پروژه های بسیار ارزمشمند در حوزه عناصر معدنی افتتاح شد، خروجی این پروژه دو عنصر نیکل و کبالت که برای تولید آلیاژهای فولادی و تولید باتری های ماشین های الکتریکی همچنین در صنایع نظامی و … کاربرد دارد، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اجرایی کردن طرح مذکور توانست گام بزرگی در راستای توسعه علمی و فناوری این دانش بردارد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که بخش خصوص توانایی و ظرفیت اجرای پروژه های بزرگ را ندارد، توصیه من به همکاران جهاد دانشگاهی انجام پروژه هایی همچون طرح اجرا شده توسط جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان است.

 

گزارش: امین بازوکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا