کشف ژن عامل‌ زبری دندان‌ در اسفناج

به گزارش سیناپرس اصفهان، فواید گیاه اسفناج بر طرفداران و مصرف‌کنندگان این گیاه با ارزش پوشیده نیست، اما به دلیل زبرشدن و گچی‌شدن‌ شدید محیط دهان و همچنین دندان‌ها پس از مصرف آن، تجربه ناخوشایندی دارند.

تیمی از مؤسسه بویس تامپسون و شش دانشگاه چینی، ژن‌هایی را در اسفناج یافته‌اند که میزان اگزالات موجود در سبزیجات با برگ سبز را تنظیم می‌کند. این ترکیب که در لوبیا نیز به وفور یافت می‌شود، فواید و مضراتی دارد. همچنین، نقش مهمی در مبارزه با نوعی بیماری قارچی در محصولات کشاورزی به نام سفیدک کرکی ایفا می‌کند.

یافتن ماده‌ای که سطوح اگزالات را در محصولات کشاورزی کنترل می‌کند، ممکن است به دانشمندان اجازه دهد تا نام‌های تجاری جذاب‌تری از اسفناج را مهندسی کنند که احساس گچی‌شدن دهان در مصرف‌کنندگان را از بین می‌برد.

یکی از اعضای هیأت علمی مؤسسه تامپسون گفت: فکر می‌کنم مصرف‌کنندگان بیشتری مایل به خرید اسفناج با اگزالات کمتر هستند. اگزالات ممکن است با جذب موادمعدنی تداخل داشته باشد و منجر به سنگ کلیه شود.  

به گفته نویسندگان این مطالعه، این کشف ممکن است به کشاورزان کمک کند تا انواع اسفناج مقاوم‌ به بیماری‌های قارچی را تولید کنند. در این مطالعه، آنها ژنوم دو گونه کشت‌شده از اسفناج را برای یافتن صفات ژنتیکی مهم در کشاورزی و صنعت مقایسه کردند.

چن جیائو، نویسنده همکار، استاد کالج کشاورزی و بیوتکنولوژی در دانشگاه ژجیانگ، گفت: نتایج ما منابع غنی را برای جامعه اسفناج، به‌ویژه آنهایی که روی افزایش مقاومت سفیدک کرکی، بهبود بافت برگ و کاهش محتوای اگزالات کار می‌کنند، فراهم می‌کند.

این تیم دریافت که بیشتر تفاوت‌های ژنتیکی اسفناج ناشی از سازگاری گیاه با محیط‌های جدید است، زیرا انسان‌ها این محصول را با خود از آسیا به اروپا آورده‌اند.

منبع: study finds
مترجم: طیبه جعفری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا