سوختگی قابل پیشگیری است

به گزارش سیناپرس اصفهان، علیرضا یاوری، کارشناس رسمی دادگستری رشته آتش نشانی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری ضمن تبریک و گرامی داشت هفته ملی پیشگیری از سوختگی، اظهار داشت: سوختگی یکی از عوارض دردناکی است که به واسطه عوامل مختلف، سلامتی مردم را تهدید می‌کند. عواملی که باعث سوختگی می شوند را می توان به چند دسته تقسیم و بر اساس این عوامل، از سوختگی ها پیشگیری کرد.

علیرضا یاوری ادامه داد: سوختگی ناشی از بخار یا مایعات داغ، نوعی از سوختگی است که بیشتر در منازل رخ می دهد، بخار کتری، بخار زودپز، آب جوش یا چای که در تماس با دست یا بدن افراد، سوختگی ایجاد می کند، که البته می توان با دور کردن کودکان از فضای آشپزخانه و دقت بیشتر بانوان، درصد قابل قبولی این نوع سوختگی را کاهش داد.

کارشناس رسمی دادگستری در رشته آتش نشانی افزود: نوع دیگر سوختگی، بر اثر تماس با سطوح داغ رخ می دهد. این نوع سوختگی امکان دارد برای کودکان و بزرگسالان اتفاق بیافتد. کودکان دست خود را به بخاری ، ذغال یا سطوح می‌گذارند و دچار سوختگی می‌شوند یا بزرگسالان هنگام اتو کشیدن، دستشان با اتو برخورد می کند و سوختگی ایجاد می شود.

این کارشناس HSE در ادامه در رابطه با سوختگی شیمیایی اینگونه گفت: سوختگی شیمیایی در منازل کمتر رخ می دهد و اصولا در مراکزی که با اسیدها و بازها و مواد شیمیایی کار می کنند، این نوع سوختگی اتفاق می‌افتد. گرچه در منازل نیز باید هنگام کار با اسید و قلیا ضوابط ایمنی لازم را رعایت نمود.

یاوری اذعان داشت: سوختگی ناشی از جریان الکتریکی نوع دیگری از سوختگی است که بیشتر، متخصصان برق کار و تعمیرکارها را تهدید می‌کند. این نوع سوختگی، که اگر شخصی که با هادی الکتریکی تماس داشته، با خوش شانسی جان سالم از مهلکه بدر برد، بیشتر در ناحیه دست ها دیده می شود.

وی ادامه داد: سوختگی ناشی از شعله نوع دیگری از سوختگی است که از شعله شمع، گاز، کبریت، روشنایی و … ایجاد می شود. عمده این دسته از سوختگی در آتش سوزی‌ها رخ می‌دهد. البته حدود 15 درصد از تلفات آتش سوزی ها به واسطه سوختگی حادث می‌شود وحدود 85 درصد تلفات، بر اثر دود یا گازهای حاصل از سوختن به وجود می‌آید. لازم به ذکر است سوختگی ناشی از آتش سوزی یا انفجار با منشاء نشت گاز خطر بیشتری دارد، زیرا گازهای نشت یافته وارد مجاری تنفسی شده و تماس منبع افروزش باعث انفجار یا اشتعال ناگهانی شده، شعله وارد مجرای تنفسی می‌شود و قسمتهای داخلی بدن را دچار سوختگی می کند که متأسفانه این امر باعث می شود شخص جان خود را از دست دهد.

یاوری افزود: در هنگام پر کردن کپسول های خودروهای دوگانه سوز با سوخت LPG به صورت غیر استاندارد و غیر مجاز این نوع سوختگی رخ می دهد و متأسفانه همه ساله منجر به تلفات زیادی در کشور می‌شود.

وی گفت: سوختگی ناشی از مواد محترقه نیز در بین نوجوانان و جوانان یا افرادی که برای چهارشنبه سوری ترقه درست می کنند، اتفاق می افتد. این افراد ترقه را در جیب خود گذاشته و در کنار آتش یا حرارت می ایستند که با گرم شدن، ترقه در جیب آن افراد منفجر شده و سوختگی یا آتش سوزی ایجاد می کند.

یاوری آفتاب سوختگی را اینگونه شرح داد: بر اثر تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان و چند ساعت میانه‌ی روز، افرادی که مستقیماً در معرض تابش قرار دارند، دچار این نوع سوختگی می شوند. آفتاب سوختگی را می توان با استفاده از کرم ضد آفتاب در مقابل اثرات اشعه UV خورشید، و نیز اجتناب از حضور در فضاهای باز در زمان تابش شدید نور خورشید، پیشگیری کرد.

وی در پایان اشاره کرد: وقتی ما عوامل سوختگی را بشناسیم و در مورد انواع سوختگی اطلاعات داشته باشیم، به راحتی می توانیم از سوختگی ها پیشگیری کرده و با بکارگیری راهکارهای ایمن می توانیم از سلامت خود و اطرافیان حفاظت کنیم.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا