اخلاق گرایی در تئاتر یک ضرورت است

فاطمه بختیار، کارگردان و بازیگر تئاتر اظهار داشت: حکمت و فلسفه شرق و نمایش های شرقی به خصوص در ایران برای من جذابیت بسیاری دارد زیرا با اخلاق گرایی و آموزه های که این نمایش ها دارند می توانند به بهتر شدن زندگی انسان ها کمک شایانی کنند.

بختیار اضافه کرد: سکوت و سکونی که در صحنه های مختلف تئاتر های شرقی هست برای من بسیار مهم است که بتوانم این موارد را در زندگی شخصی و حرفه ای تمرین کنم به همین دلیل از سال 1385 که آغاز شروع فعالیت من در هنر نمایش بود تئاتر شرق را در اولویت قرار دادم.

وی افزود: به دنبال همین مطالبات بود که روی یوگا، تایچی، هم به صورت تئوری هم عملی کار کردم و از این آموزه ها در شیوه های تمرینی و نمایشی در سال های گذشته بهره بردم به همین دلیل سکوت در کارهای من بسیار مهم است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تاکید کرد: برای من و بازیگرانم در طول تمامی اجراها، اتاق گریم مانند یک مکان مقدس می ماند که ارزش بسیار والایی برای آن قائل هستیم و به بازیگران تذکر می دهم که این اتاق جای شوخی، خنده و غیبت کردن نیست بنابراین بازیگر با تمرکز و آرامش وارد اتاق گریم می شود و پس از آن به صحنه می رود تا مدیتیشن (نوعی روش تمرکز و مراقبه) کند.

بختیار عنوان کرد: در همین راستا بازیگر بهتر می تواند فضای صحنه را درک کرده و روی نقش خود تمرکز کند که در طول اجرا، نقش آفرینی خوبی داشته باشد، حین تمرینات بازیگران تمرینات بدنی بسیاری انجام می دهند تا به ایده آل لازم برسند زیرا ابزار یک بازیگر بدن اوست.

وی افزود: کار کردن بر روی فن بیان نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در طول تمرینات انجام می شود تا در هنگام اجرا، مخاطب را مجذوب خود کنند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: همیشه یک فضای همدلی و دوستی در فضای گروه من وجود داشته تا بتوانیم این احساسات را به مخاطب منتقل کنیم اگرچه دوران شیوع کرونا باعث شد که اجراها با تأخیر مواجه شود که امیدواریم به زودی با برطرف شدن شرایط کرونایی، اجراهای بهتری داشته باشیم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا