جا به جا کردن مرزهای فناوری با تولید پرینترهای سه بعدی فلزی برای اولین بار

 به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، احمد فروز مهر مدیر عامل و از بنیانگذاران شرکت صنایع نورا لایه نگار در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: در این شرکت با ساخت دستگاه های پرینتر سه بعدی فلزی موفق شدیم گام بزرگی در صنعت برداریم، و در این فنآوری تنها با یک فرمان پرینت از کامپیوتر به پرینترهای سه بعدی فلزی، قطعات صنعتی تولید کنیم.

فروزمهر افزود: این شرکت در سال 1392 با هدف توسعه تکنولوژی پرینتر سه بعدی فلزی در ایران تاسیس شد و به واسطه دانش و تجاربی که مؤسسین شرکت از زمان دانشجویی با خود از خارج کشور به ایران آورده بودند و نیازهای اعلام شده در داخل کشور به این تکنولوژی، تمام تلاش و تمرکزمان را برای رسیدن به این محصول گذاشتیم تا موفق به ساخت نخستین پرینتر سه بعدی فلزی در کشور شدیم.

این محقق  در ادامه گفت: این تکنولوژی جدیدترین و پیشرفته ترین روش ساخت قطعات فلزی محسوب می شود.

وی اشاره کرد: اساس این تکنولوژی ساخت قطعات فلزی صنعتی با هر نوع پیچیدگی، به طور مستقیم از فایل کامپیوتری و تنها با یک فرمان درگاه به پرینتر سه بعدی فلزی است که در نهایت طرح کامپیوتری را تبدیل به یک قطعه صنعتی سه بعدی با همان قابلیت هایی که صنعت نیاز دارد، تبدیل می کند. کاربرد این تکنولوژی بسیار زیاد و گسترده است و برای تولید قطعات صنایعی مانند صنعت خودرو، صنایع هوا فضا، حوزه انرژی، پزشکی و شرکت های که قطعات و توربین های گازی تولید می کنند، استفاده می شود.

این پژوهشگر افزود: تولید قطعات صنعتی با این روش برای قطعه هایی که از لحاظ تیراژ، صرفه اقتصادی تولید با روش سنتی را نداشته باشند بسیار مناسب است، از طرف دیگر با این روش میتوان از آلیاژ های مختلف مثل فولاد، تیتانیوم، نیکل و … استفاده کرد و در کل حیطه آلیاژهای قابل استفاده بسیار بالاست و روز به روز این بازه گسترده تر می شود.

فروزمهر در مورد دغدغه های خود در خصوص این شرکت عنوان کرد: بزرگترین دغدغه و چالش موجود در شرایط فعلی عدم ثبات شرایط اقتصادی است، این عدم ثبات باعث می شود قیمت محصول در زمان تحویل با قیمت زمان سفارش تفاوت داشته باشد و در مواردی هم برای شرکت ضرر و زیان  به همراه دارد.

وی در ادامه با توجه به مسأله عدم ثبات قیمت ها، افزود: از آن جایی که نیروی انسانی سرمایه به حساب می آید و تربیت نیروهای انسانی متخصص زمانبر و هزینه بر است، موارد این چنینی باعث دل سردی نیروی پرورش یافته شده و در نهایت مهاجرت آنها را در پی دارد که این فرار مغزها و مهاجرت نخبگان برای کشور زیان بار است.

مدیر عامل شرکت صنایع نورا لایه نگار درباره  خواسته های شرکت های دانش بنیان از دولت جدید گفت: انتظار داریم در دولت جدید در مرحله اول تلاش برای ثبات قیمت ها اتفاق بیافتد تا با وجود ثبات قیمت اقتصاد کشور هم رشد کند و دومین مسأله ، ثبات مدیریتی است؛ به عنوان مثال در مورد شرکت های دانش بنیان، مدیریت خوب باعث شد تا تعداد شرکت های دانش بنیان رشد خوبی داشته باشد و عملکرد شرکت ها هم روند رو به رشدی را طی کنند . همچنین در خواست دیگرمان این است که برای استفاده از محصولات ایرانی فرهنگ سازی شود ،زیرا محصولات ساخت ایران وجود دارد که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت با نمونه های خارجی شباهت های بسیاری دارد، اما چون ایرانی است از آن ها استقبال نمی شود و اگر در این رابطه فرهنگ سازی شود کمک بزرگی به تولید کننده داخلی می شود.

گفتنی است فروزمهر با تشکر از حمایت های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: مجموعه معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری حمایت های زیادی را از این فنآوری تاکنون انجام داده اند، این حمایت ها شامل حمایت از فروش محصول به دانشگاه ها در قالب اعطاء یارانه 40 درصد، حمایت از فروش به بخش خصوصی به صورت طرح لیزینگ و اعطاء 80 درصد قیمت دستگاه به صورت تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت است.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر بازار فروش این محصول گفت: تحریم ها باعث شد فضا برای عرضه محصولات ما گسترده تر شود ولی ما از تحریم ها استقبال نمی کنیم؛ زیرا آثار تحریم بر زندگی همه ما مخرب و زیانبار است، البته ما با ارائه قیمت و کیفیت مناسب بدون وجود تحریم ها هم می توانیم بازار فروش خود را حفظ کنیم و حتی گسترش دهیم.

فروزمهر به عنوان نکته پایانی اشاره کرد: ارتباط بین دانشگاه های فنی و پارک های علم و فناوری باید همیشه حفظ شود تا دانش شرکت های دانش بنیان همیشه به روز باشند و دانشجویان نیز دغدغه کمتری برای اشتغال بعد از تحصیل خود داشته باشند، در همین راستا شرکت صنایع نورا لایه نگار نیز عمده نیرو انسانی خود را از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان تامین کرده است.

گفتنی است، نخستین پروتز تمام ایرانی کشور با استفاده از پرینتر های سه بعدی فلزی این شرکت ساخته شده و یکی دیگر از افتخارات این شرکت به عنوان طرح کلان ملی و ثبت آن است.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا