بیماری ام اس قبل از تشخیص پزشکی شروع می شود

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، در بدن افرادی که از بیماری خود ایمنی ام اس رنج می برند، علائم عصبی مختلفی به دلیل آسیب به سیستم عصبی، در حال گسترش است. به خصوص در مراحل اولیه این بیماری ممکن است فرد بیمار با اختلال عملکرد حسی مثل بی حسی یا اختلالات بینایی مواجه شود.

در بیشتر بیماران، بیماری ام اس به صورت دوره های مکرر با ناتوانی عصبی شروع می شود که در اصطلاح به این بیماری، عود کننده یا دمیلیناسیون(التهاب مکرر غلاف میلین) گفته می شود. این بیماری که به صورت بالینی است، با بهبودی نسبی یا کامل همراه است.

در آغاز بیماری ام اس علائم های بسیار متفاوتی وجود دارد، به طوری که حتی برای پزشکان ماهر بسیار سخت است که علائم بیماران را به درستی تفسیر کنند تا بتوانند این بیماری را تشخیص دهند.  

تعداد نوبت های پزشکی این افراد، بیشتر از حد میانگین است. 

براساس شواهد ها، افرادی که دچار بیماری ام اس هستند، به مراتب بیشتر از افراد سالم به پزشک شان مراجعه می کنند یا در بیمارستان پذیرش می شوند که این روند حتی سال ها قبل از تشخیص اولیه پزشکی این بیماری است. متخصصان در سال های اخیر، این دوره پیش از تشخیص را به عنوان مرحله احتمالی مقدماتی ایجاد بیماری ام اس می دانند. 

بیماری ام اس در بیشتر مواقع، خیلی زودتر از  تشخیص پزشکی شروع می شود.

مطالعه جدیدی که توسط تیم پزشکی به همراه متخصص مغز و اعصاب، پروفسور برنهارد همر، در دانشگاه فنی مونیخ (TUM) انجام گرفته است، نشان می دهد که بسیاری از ناراحتی های جسمانی قبل از تشخیص بیماری ام اس ممکن است مرحله مقدماتی ایجاد این بیماری نباشد.

براساس گفته پروفسور برنهارد همر: ما در عوض شک داریم که عودهای شناحته نشده این بیماری منجر به تداوم دار شدن مراقبت های پزشکی افراد بیمار شود. دلیلش این است که نوبت های پزشکی و پذیرش در بیمارستان نشان دهنده علائم رایج بیماری ام اس است. ما معتقدیم که بسیاری از بیماری های جسمانی که به مرحله مقدماتی ایجاد این بیماری مربوط می شود، دلیلش تداوم بیماری باشد. 

در ادامه وی افزود: به همین خاطر، به این موضوع اعتقاد داریم که گرچه ممکن است این بیماری هنوز قابل تشخیص نباشد، اما به صورت کامل فعال است و در مرحله اولیه نیست. 

 

راهی برای تشخیص زودرس بیماری ام اس

نتایج این مطالعه، می تواند منجر به فراهم شدن امکاناتی برای بهینه سازی درمان ام اس شود. 

براساس گفته دکتر کریستین گاسپری، پزشک و محقق در مرکز عصبی بیمارستان TUM Klinikum Rechts der Isar : هرچه بیماری ام اس زودتر تشخیص داده شود، بهتر می توانیم آن را درمان کنیم. هم اکنون باید نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم که علائم اولیه این بیماری ممکن است در نظر گرفته نشود. این روند می تواند این امکان را به ما بدهد که بیماری را در مراحله اولیه تشخیص بدهیم و سریع تر درمان را شروع کنیم. 

 

عفونت های مکرر دستگاه تنفسی، کمتر می شود.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که با توجه به بیماری های جسمانی ایجاد شده قبل از تشخیص بیماری ام اس، افراد مبتلا به این بیماری، کمتر به مراقبت های پزشکی مربوط به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی تمایل دارند.

طبق گفته دکتر الکساندر هاپفلمایر، استاد مؤسسه تحقیقات عمومی و خدمات بهداشتی TUM : با توجه به اینکه عود بیماری ام اس در بعضی مواقع با عفونت همراه است، این امر غیر منتظره است. با این حال، مطالعات دیگری باید در آینده انجام شود تا این موضوع مشخص شود که آیا رابطه خاصی بین بیماری ام اس و درجه ای از محافظت در برابر برخی از عفونت ها وجود دارد یا داده های سلامتی که تجزیه و تحلیل کردیم، نشان دهنده نوعی رفتار محافظتی توسط افراد مبتلا به بیماری ام اس است.

 

مترجم : مینا رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا