تبدیل زباله پلاستیکی به کود در منزل

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، با جا سازی مقداری آنزیم در کنار پلاستیک، می توان ساختار آن را شکست و در طی این روند که حتی در منزل هم می شود انجام داد هیچ میکروپلاستیکی (اشیا پلاستیکی قوق العاده کوچک با قطر کمتر از 5 میلی متر) باقی نخواهد ماند.
خو دانشمند پلیمر آزمایشگاه ملی برکلی ولارنس برکلی در دانشگاه کالیفرنیا، پس از بررسی باغچه خانه اش تکه هایی از پلاستیک قابل تجزیه را درکمپوست پیدا کرد که او در این رابطه می¬گوید: تجزیه در محیط زیست الزاماً به معنای تبدیل شدن به کود نیست.
بیشتر پلاستیک های تجزیه پذیر زمانی که به محل دفن زباله برده می شوند شرایط مناسبی برای تجزیه این پلاستیک¬ها وجود ندارد بنابراین نمی توانند سریعتر از پلاستیک های نرمال تخریب و تجزیه شوند.
جاسازی آنزیم های پلیمری جونده در پلاستیک های تجزیه پذیر، روند تجزیه را سریع تر می کند اما این فرآیند اغلب منجر به تشکیل میکروپلاستیک های مضر می شود.
آنزیم ها بعد از پیوستن به یکدیگر زنجیره های مولکولی پلاستیک ها را به طور تصادفی قطع می کنند که این اتفاق روند تجزیه پلاستیک را ناقص می کند.
تیم او آنزیم های جداگانه ای را از جمله اسید پلی لاکتیک که معمولاً در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود، به دو پلاستیک تجزیه پذیر همراه با ذرات دیگری اضافه کرد.
خو یک افزودنی قابل تجزیه نیز به این ترکیب اضافه کرد که تضمین می کند آنزیم ها به هم پیوند نخورده و از هم فرو نمی پاشند.
آنزیم های انفرادی با قطع هر پیوند زنجیره ای، مانع از تشکیل میکروپلاستیک ها شدند و به انتهای زنجیره های مولکولی پلاستیک ها پیوستند و مانند رشته های ماکارونی آن ها را بلعیدند.
افزودن آنزیم های تجزیه کننده معمولاً باعث گران شدن تولید پلاستیک می شود، این درحالی است که آنزیم هایی که خو به کار برده  فقط 02/0 از وزن پلاستیک را تشکیل می دهد و پلاستیک های او به اندازه کیسه های مواد غذایی مقاوم و منعطف هستند.
این فناوری به دلیل ساختار مولکولی متفاوت روی همه پلاستیک ها پاسخ گو نیست و تیم پژوهشی خو در حال بررسی این محدودیت است.
او درخواست ثبت اختراع این فناوری را ثبت کرده و همکار مؤلفش، استارتاپی برای تجاری سازی این روش در تمامی سوپر مارکت ها تاسیس کرده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا