دانش فنی ساخت پیش گرمکن فشار قوی نیروگاهی در اراک بومی سازی شد

حمید بادرستانی در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش گرمکن ها از اجزای مهم سیکل تولید انرژی در نیروگاه های حرارتی هستند که وظیفه آن ها افزایش دمای آب برای تبدیل انرژی بخار به برق است.
وی بیان کرد: هر یک از این پیش گرمکن ها فشار قوی دارای 12 متر طول و 50 تن وزن است و جنس آن ها از آلیاژ کربن استیل و فولادهای خاص مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی انتخاب شده است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: پیش از این، پیش گرمکن ها از کشورهای اروپایی و یا چین تهیه می شد که به دلیل وابستگی فناوری به کشورهای مذکور با کوچکترین خرابی مشکلات جدی در سیکل تولید برق به وجود می آمد.
بادرستانی توضیح داد: متخصصان این واحد با توجه به محدودیت هایی که در دوران تحریم وجود داشت، سال گذشته در مدت شش ماه کار بازسازی اساسی پیش گرمکن های وارداتی را در دستور کار قرار دادند که موفقیت آمیز بود و پس از آن با بومی سازی دانش فنی با همکاری شرکت اذرآب اراک وارد مرحله ساخت این تجهیز مهم نیروگاهی شدند.
وی ادامه داد: کار ساخت شش دستگاه از این هیترها از ابتدای امسال با آذرآب اراک کلید خورده و زمینه خودکفایی برای تامین نیاز 40نیروگاه داخل کشور به این تجهیز تخصصی فراهم شده است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: کار طراحی و خرید مواد اولیه ، تجهیز کارگاهی در آذرآب برای ساخت پیش گرمکن های مذکور پایان یافته و بر اساس قرارداد امضا شده این شش هیتر فشار قوی تا اردیبهشت سال 95 بر اساس زمانبندی صورت گرفته ساخته و برای نصب به نیروگاه شازند منتقل می شود.
بادرستانی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند 1300 مگاواتی است، گفت: هر هیتر فشار قوی در مراحل تولید 20 مگاوات انرژی الکتریکی نقش آفرینی می کند. 
وی افزود: با وارد شدن پیش گرمکن های فشار قوی بومی شده در سیستم تولید برق این نیروگاه، با توجه به اینکه دانش تعمیرات و ساخت آن نزد کشور است، در تابستان سال آینده با تضمیمن تولید 120 مگاوات برق در نیروگاه شازند ،دغدغه کمبود انرژی الکتریکی در شبکه کاهش می یابد و دستیابی به این دانش فنی مصداق بارزی از حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: هر یک از این پیش گرمکن ها با قرار گرفتن در چرخه تولید برق می توانند راندمان کار را یک درصد بالا ببرند که این مهم در صنعت نیروگاهی یک شاخص برجسته و مهم است.
بادرستانی اظهار کرد: سهمیه تکلیفی امسال تولید برق در نیروگاه شازند هفت میلیارد کیلووات ساعت است که از ابتدای سال جاری تا کنون سه میلیارد کیلووات ساعت آن تولید و در شبکه مصرف قرار گرفته است.
نیروگاه حرارتی شازند واقع در کیلومتر 25 جاده اراک – شازند در سال 79 تاسیس شده که در جوار پالایشگاه هفتم کشور قرار دارد.
این نیروگاه از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 1300 مگاوات چهار واحد بخار 325 مگاواتی دارد و حدود چهار درصد برق کشور را تامین می کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا