صاحب دو دست روباتیک شوید

به گزارش سیناپرس، محققان ژاپنی موفق به توسعه یک دستگاه واقعیت مجازی شدند که به کاربران امکان می دهد با استفاده از پاهای خود یک جفت بازوی ربات اضافی را کنترل کنند.به این ترتیب آرزوی داشتن دست های اضافی با قابلیت کنترل مستقیم توسط انسان، یک قدم به واقعیت نزدیکتر شده است.

علاوه بر این، کاربران آزمایش شده گزارش دادند که می توانند بازوهای روبات را به عنوان بخشی از بدن خود حس کنند، پدیده ای که به عنوان تجسم شناخته می شود.

دکتر کن آرای و پروفسور ماساهیکو اینامی از دانشگاه توکیو و همچنین محققانی از دانشگاه کیو و دانشگاه فناوری تویوهاشی در این تیم مطالعاتی حاضر بودند.

آنها مجموعه‌ای از آزمایش ‌ها را برای بررسی تغییرات در درک داوطلبان از یک جفت بازوی روباتیک یا اندام ‌های روباتیک اضافی انجام دادند، زیرا نحوه استفاده از آنها در یک محیط واقعیت مجازی آموزش داده شده بود.

طی این مطالعات، داوطلبان با استفاده از هدست های واقعیت مجازی در یک محیط مجازی قرار گرفتند که در آن به نظر می رسید مجموعه ای از بازوهای ربات اضافی دارند. سپس به این افراد آموزش داده شد تا با استفاده از کنترل ‌کننده ‌های طراحی‌شده مخصوصی که به پاهایشان متصل شده بود، دست‌ های روباتیک را کنترل کرده و از بازوهای واقعی خود استفاده نکنند.به گزارش سیناپرس،این تمرین شامل انجام کارهای اساسی مانند لمس مکرر توپ بود.

به گزارش سیناپرس، در ادامه از داوطلبان سؤالاتی درباره احساس آنها در مورد این تجربه پرسیده شد، بسیاری از آنها احساس کردند که بازوهای روباتیک، بخشی از بدن آن ها است. محققان در این رابطه می گویند: ما پیشنهاد می ‌کنیم که شرکت ‌کنندگان ممکن است احساس کنند که با استفاده از SRL ارائه ‌شده در فضای واقعیت مجازی، عضو جدیدی از بدن را به دست آورده‌اند که با بدن خودشان متفاوت است.

محققان در نظر دارند طی مرحله بعدی مطالعات خود، این اثر را با همکاری دانشمندان علوم اعصاب مطالعه کنند تا بفهمند وقتی تجسم یک عضو جدید را تجربه می‌کنیم در مغز ما چه اتفاقی می‌افتد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا