گربه های وحشی، کیسه داران را به سمت انقراض می برند

به گزارش سیناپرس، شکار گربه‌های وحشی، کیسه دارانی همچون دانارت را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد. دانارت یک کیسه ‌دار کوچک به اندازه موش است که فقط در جزیره کانگورو در استرالیای جنوبی یافت می ‌شود. متاسفانه این جانور در خطر انقراض قرار دارد.

یافته های جدید محققان بر نیاز فوری به محافظت از گونه ‌های آسیب ‌پذیر در برابر شکار گربه‌ های وحشی، به‌ ویژه پس از وقوع بلایای طبیعی مانند آتش ‌سوزی ‌های جنگلی تاکید می ‌کند. بر این اساس تخمین زده می شود که تنها حدود ۵۰۰ دونارت جزیره کانگورو  باقی مانده است. این جزیره در طی آتش ‌سوزی‌ های سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ متحمل آسیب‌ های قابل توجهی شده و ۹۸ درصد از زیستگاه های طبیعی دانارت به شدت سوخت.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است شکار گربه‌های وحشی خطر قابل ‌توجهی برای بسیاری از گونه‌ های بومی استرالیا دارد، اما این مساله هنوز تأیید نشده است که آیا گربه ‌ها تهدیدی برای دانارت ‌های جزیره کانگورو هستند یا خیر.

در این راستا تیمی از پژوهشگران به سرپرستی لویئس لیگنروکس (Louis Lignereux) با ارزیابی محتویات معده و دستگاه گوارش ۸۶ گربه وحشی که بین فوریه و آگوست ۲۰۲۰ در مناطق حفاظت شده ویژه در این جزیره شکار شده بودند، تأثیر شکار گربه‌های وحشی را روی جمعیت دانارت‌ ها  بررسی کردند. به گزارش سیناپرس، همه این گربه‌ های وحشی به عنوان بخشی از برنامه ملی کنترل گربه ‌های وحشی اسیر شده و مطابق با قوانین حیات وحش  و کنترل حیوانات استرالیای جنوبی کشته شدند. نویسندگان بقایای هشت دونارت جزیره کانگورو را در سیستم گوارشی هفت گربه مختلف شناسایی کردند.

این یافته‌ها اولین تاییدی است که نشان می‌دهد با توجه به تعداد کمی از دونارت ‌هایی که پس از آتش‌ سوزی ‌های سال های گذشته در این منطقه باقی مانده بودند، جمعیت این حیوان توسط گربه های وحشی تهدید می شود.به گزارش سیناپرس،  شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا