تاثیر قد افراد بر خطر ابتلای آن ها به بیماری های مختلف

مطالعات جدید محققان مرکز پزشکی منطقه کوهستان راکی آمریکا VA، نشان می دهد که قد افراد، با خطر ابتلای آن ها به بیماری های مختلف، ارتباط دارد.

قد، یکی از عوامل مرتبط با چندین بیماری شایع از بیماری قلبی گرفته تا سرطان است. اما دانشمندان برای تعیین این که آیا واقعا قد افراد مقصر اصلی در ارتباط با این خطرات است یا خیر و نقش عوامل تاثیرگذاری مثل تغذیه و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در این مشکلات، تلاشی پژوهشی را انجام داده اند.

در این مطالعه، محققان به صورت جداگانه ارتباط بین بیماری ‌های مختلف و قد واقعی افراد و ارتباط آن با قد پیش ‌بینی ‌شده بر اساس خصوصیات ژنتیکی شان را بررسی کردند تا اثر سایر عوامل مخدوش ‌کننده را خنثی کنند. 

آن ها بدین منظور از داده های برنامه ای به نام VA Million Veteran استفاده کردند که شامل اطلاعات ژنتیکی و سلامتی بیش از 200 هزار بزرگسال است.

محققان دریافتند، قد بلندتر خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و رگ ‌های واریسی را افزایش می دهد و از خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا می کاهد. 

آن ها در این مطالعه همچنین ارتباط جدیدی را بین قد بیشتر و خطر بالای نوروپاتی محیطی که در اثر آسیب به اعصاب اندام‌ ها و همچنین عفونت‌ های پوستی و استخوانی مانند زخم پا ایجاد می‌شود، کشف کردند.

دانشمندان اظهار داشته اند: ما با استفاده از روش های ژنتیکی به کار رفته در برنامه VA Million Veteran، شواهدی پیدا کردیم که نشان می دهد قد بزرگسالان می تواند بر بیش از 100 ویژگی بالینی اثرگذار باشد و منجر به مواردی از جمله نوروپاتی محیطی و نارسایی وریدی مزمن، شود. 

آن ها افزوده اند: ما به این نتیجه رسیدیم که عامل قد، ممکن است یک عامل خطر ناشناخته غیرقابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد. با این حال  مطالعات بیشتری به منظور روشن شدن برخی از این ارتباط ها مورد نیاز است و بررسی های آینده شامل جمعیت بزرگتر و متنوع تری خواهند بود.

این یافته های تحقیقاتی در نشریه معتبر PLOS منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا