قدیمی ترین اختاپوس خون آشام جهان، بایدن نام گرفت

به گزارش سیناپرس، محققان دیرینه شناس در در مطالعات اخیر خود موفق به شناسایی فسیلی شده اند که تصور می ‌شود قدیمی ‌ترین اجداد شناخته شده ماهی مرکب خون ‌آشام و اختاپوس ها باشد. نکته جالب این این که این اختاپوس با  نام رئیس جمهور ایالات متحده، جوزف بایدن، Syllipsimopodi bideni نامیده شده است.
لازم به ذکر است که خون ‌آشام ‌پایان اجداد ماهی های مرکب و اختاپوس های خون ‌آشام هستند، اما منشأ آنها نامشخص است زیرا این موجودات به‌ دلیل ترکیب بافت نرم در بدنشان، به ندرت فسیل می ‌شوند. بقایای تکه تکه ‌ای که قبلاً کشف شده بود مربوط به حدود ۲۴۰ میلیون سال پیش بوده است، اما داده‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که خون‌آشام ‌پایان خیلی زودتر از بازه زمانی ۳۳۰  تا ۲۵۰ میلیون سال پیش به وجود آمده ‌اند.
در این مطالعات، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی کریستوفر والن و نیل لندمن فسیلی را توصیف می ‌کنند که نشان ‌دهنده گونه جدیدی از خون ‌آشام ‌پایان است که در منطقه می ‌سی ‌سی ‌پی گولچ لاگرستات (مونتانا، ایالات متحده آمریکا) پیدا شده است. دیرینه شناسان قدمت این نمونه را در حدود ۳۳۰ تا ۳۲۳ میلیون سال پیش تعیین کردند و به این ترتیب فسیل بایدن به قدیمی ترین اختاپوس خون آشام شناخته شده تاریخ تبدیل شد.
به گزارش سیناپرس، محققان پیشنهاد می کنند که این فسیل منشا اختاپوس های خون آشام را حدود ۸۲ میلیون سال به عقب بازگردانده و جدول زمانی منطبق با شواهد ژنتیکی این گروه از جانوران را تغییر می دهد.
در گزارش علمی مرتبط با مطالعه فسیل فوق، عنوان شده است که  این نمونه به خوبی حفظ شده و حدود ۱۲ سانتی متر طول دارد و ۱۰ بازوی مکنده و باله ها را نشان می دهد. اختاپوس خون آشام بایدن از نظر جانور شناسی، یک گلادیوس بلند محسوب می شود که دارای ساختار داخلی سخت و مثلثی است. این ویژگی ها باعث می شود نویسندگان پیشنهاد کنند که این نمونه شبیه به ماهی مرکب موجود اژدری شکل بوده است. 
به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم مطالعاتی پیشنهاد می‌ کنند که یافته ‌های آن ها تجزیه و تحلیل اصلاح ‌شده و دقیق ‌تری از تکامل خون ‌آشام‌ پایان نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، ارائه می ‌دهد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا