تسلکوپ فضایی جیمز وب نخستین سیگنال را دریافت کرد

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا طی بیانیه ای اعلام کرد در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب فرآیند هم ترازی سه ماهه خود را آغاز می کند، تیم پشتیبان وب اولین فوتون های نور ستارگان را دریافت کردند که از کل تلسکوپ عبور کرده و توسط دوربین فروسرخ نزدیک این تلسکوپ که با نام NIRCam  معرفی شده، شناسایی شده است.

گفتنی است بر اساس اعلام متخصصان ناسا، عکس‌های وب در ابتدا بدون تمرکز مناسب و کیفیت لازم خواهند بود، اما دانشمندان به مرور زمان تلسکوپ را تنظیم کرده و سپس قادر به دریافت تصاویری با کیفیت بالا خواهند بود. به گزارشsinapress، ناسا می‌گوید که تیمی از مهندسان و دانشمندان از شاخه هوافضا، مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی و مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در حال تمرین هم ‌ترازی و تنظیم دقیق تلسکوپ جیمز وب بوده و با یکدیگر همکاری کرده و در تلاش هستند این تلسکوپ هر چه سریع تر به طور دقیق تنظیم شود.

در بیانیه جدید ناسا عنوان شده است: تصاویری که وب در این دوره گرفته است، تصاویری دقیق و دارای جزئیات مانند تصاویری که وب در اواخر تابستان امسال منتشر خواهد کرد، نخواهد بود. تیم متخصصین ما  در حال آماده سازی تلسکوپ برای پیشرفت مقاصد علمی هستند.
گفتنی است سفر وب برای تصویربرداری و شناسایی بخش‌های ناشناخته جهان با همتای قبلی خود یعنی تلسکوپ فضایی هابل، از این نظر تفاوت چندانی نخواهد داشت. به گفته ناسا، هابل در اواخر دهه ۱۹۶۰ طراحی شده و در آوریل ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد. به گزارش سیناپرس، تجربیات پیشین نشان می دهد تصاویر تلسکوپ هابل نیز در ابتدا به همین صورت بودند. بر اساس گزارش های ناسا، هابل در ماه مه سال ۱۹۹۰ اولین تصویر خود را به زمین ارسال کرد که فاقد کیفیت لازم بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این تصویر با وجود اینکه ۵۰ درصد واضح تر از تصویر تلسکوپ زمینی از همان ستاره ها بود، اما واضح و مناسب محسوب نمی شد.

در بیانیه ناسا تصریح شده است که زمین در شرف آغاز یک سفر جدید اکتشافی است و همه ما به مرور زمان شاهد تصاویر زیباتر و شفاف و دقیق ارسالی از سوی تلسکوپ جیمز وب خواهیم بود. این تصاویر کم کیفیت به عنوان بخشی از تاریخ علم ستاره شناسی ثبت شده و چند دهه بعد از ان به عنوان نخستین تصاویر این تلسکوپ یاد خواهد شد.

مترجم: سینا خسروپرست
منبع: futurism
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا