شناسایی روش درمانی جدید برای نوع کشنده سرطان پستان

پژوهشگران پزشکی، یک نشانگر سرطان جدید را شناسایی کردند که این مساله می تواند منجر به پیدا کردن روش درمانی بهتری  برای مداوای یکی از کشنده ترین سرطان های پستان شود . سرطان پستان بازال مانند (Basal-like breast cancer) نوعی تهاجمی و کشنده سرطان پستان است که از زیر شاخه های این نوع سرطان محسوب می شود . این سرطان معمولا به عنوان " سه گانه منفی " یعنی بدون واکنش به درمان های رایج پزشکی خوانده می شود . این نوع سرطان در زنان امریکایی – افریقایی و زنانی که زیر 40 سال سن دارند ، شایع تر است .

 محققان دانشگاه بوستون (Boston University) و پژوهشگران دانشگاه قبرس (University of Cyprus) به مقایسه نشانگرها بر روی سطح سلول های سرطانی در برابر نمایه بیان ژن تومور پستان پرداختند . قابل ذکر است که نمایه بیان ژن تومور پستان توسط محققان پایگاه داده های عمومی بین المللی ذخیره شده بود . این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که یک مولکول به نام IL13RA2 در مرحله پایانی سرطان پستان بازال مانند (Basal-like breast cancer) به طور فراوان وجود دارد .

پس از بررسی داده های قابل دسترس از بیماران ، محققان توانستند پیش بینی کنند که احتمال پیشرفت بیماری و یا زنده ماندن بیماران به سلول های سرطانی در سطوح مختلف از مولکول IL13RA2 بستگی دارد. آن ها همچنین دریافتند که زیر گروه سرطان پستان بازال مانند مایل به گسترش در ریه ها بوده در حالی که از سطح زیادی از مولکول IL13RA2 بر خوردار است .

قابل ذکر است ، پزشکان در این مطالعات همچنین دریافتند که  رشد این تومور زمانی که مقدار بیان مولکول IL13RA2 در سلول های سرطانی کاهش پیدا کند ، به طور قابل توجهی کندتر از نمونه های دیگر می شود . این مساله نشانگر این است که مولکول IL13RA2 در رشد و گسترش این نوع سرطان نقش به سزایی دارد .

سم تایگالینگام (Sam Thiagalingam) در رابطه با این کشف جدید گفت : " این کشف جدید روشنایی حتی اندکی از امیدی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان بازال مانند ارائه می دهد . علاوه بر این درمان های سرطان فردی می تواند با هدف قرار دادن سلول های سرطان پستان با توجه به بیان سطوح فراوان از مولکول IL13RA2 ، توسعه پیدا کند.

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین تحقیقات سرطان (journal Breast Cancer Research) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

منبع 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا