ویرایش ژن های دیواره رگ های خونی ممکن شد

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه منحصربه فرد موفق به ساخت و توسعه یک نانوذره خاص شده اند که می توان از آن برای ارائه فناوری های ویرایش ژنوم نظیر CRISPR/Cas9 به سلول‌های اندوتلیال، یعنی همان سلول‌هایی که دیواره رگ های خونی را پوشش می‌دهند، استفاده نمود.

این اولین بار در دنیای علم است که می‌توان به سلول‌های اندوتلیال عروقی برای ویرایش ژنوم دسترسی پیدا کرد، چراکه روش معمول تحویل سیستم ویرایش ژن CRISPR/Cas9 که از طریق یک ویروس انجام می شود، برای این نوع سلول ها کارایی ندارد. 

محققان موسسه تحقیقات کودکان استانلی مان در بیمارستان کودکان آن و رابرت اچ. لوری شیکاگو به عنوان مجریان این پژوهش می گویند: نانوذره ای که ما توسعه داده ایم، یک سیستم انتقال جدید و قدرتمند برای انجام ویرایش ژنومی در سلول های اندوتلیال عروقی است و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سندرم زجر تنفسی حاد ناشی از کووید 19 مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته آن ها، با این نانوذره، ما می‌توانیم ژن‌هایی را برای مهار آسیب‌های عروقی و ترمیم آن ها و همچنین اصلاح جهش‌های ژنی و روشن یا خاموش کردن ژن‌ها برای بازگرداندن عملکرد طبیعی شان معرفی کنیم. به گزارش سیناپرس، این ابزار تازه همچنین به ما امکان می دهد چندین ژن را به طور همزمان مورد ویرایش قرار دهیم و این، یک پیشرفت مهم برای درمان هر بیماری ناشی از اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال است.

اختلال عملکرد اندوتلیال، ریشه بسیاری از بیماری ها مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، دیسپلازی و فشار خون شریان ریوی است. 

مجریان تحقیق اشاره کرده اند که ویرایش ژنوم در سلول‌های اندوتلیال حتی می‌تواند با قطع خون رسانی به تومور و مسدود کردن متاستاز، به درمان سرطان‌ها نیز بینجامد.

گفتنی است این یافته ها در مجله Cell Reports منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا