ذوب شدن يخ و شتاب گرم شدن زمين، عواقب گرمايش جهاني را اجتناب‌ناپذیر کرده است

سیناپرس: اين بررسي نشان می‌دهد یخچال‌هایي که در درياي آموندسن در غرب قطب جنوب به دام افتاده‌اند در دهه گذشته با شتاب سه برابر نسبت به گذشته ذوب‌شده‌اند.

اين بررسي همچنين نشان می‌دهد یخچال‌های اين منطقه از هر منطقه ديگر قطبي با سرعت بيشتري در حال ذوب شدن هستند و يکي از عوامل مهم بالا آمدن سطح آب دری‌ای‌ها محسوب می‌شوند. در اين مطالعه براي اولين بار دست به بررسي و تطبیق نتايج به‌دست‌آمده از چهار روش اندازه‌گیری کرده است تا بتواند برآورد صحیحی از نرخ از دست رفتن اين یخچال‌ها در دو دهه گذشته به دست بياورد.

« نرخ از دست دادن جرم این یخچال‌ها با روند شگفت‌انگیزی در حال افزايش است.» اين را ايزابلا وليگونا دستيار اين تحقيق از ناسا می‌گوید که نتايجش در نشريه Geophysical Research Letters به چاپ رسيده است. تيم تحقيقاتي بررسی‌ها و. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را به اين قصد انجام داده تا دریابد که ميزان رشد ذوب یخ‌ها تا چه اندازه افزایش‌یافته است. تايلر ساترلي نويسنده ارشد اين مقاله می‌گوید:« مطالعات قبلي نشان داده بود اين منطقه از قطب از اوایل دهه 1990 ميلادي شروع به تغيير کرده و ما می‌خواستیم ببينيم که نتايج تحقيقات قبلي چقدر با هم هماهنگي دارند.»

بررسي آن‌ها نشان داده که تقریباً همه نتايج قبلي در يک راستا قرار دارند:« بين نتايج قبلي همخواني قابل‌توجهی وجود دارد و اين موضوع نشان داد که بررسی‌هاي ما درست بوده است.» محققان در اين بررسي نتايج اندازه‌گیری‌های مختلف از ميزان توازن يخ موجود در درياي آموندسن را با هم تلفيق کردند. توازن يخ پارامتري است که ميزان يخ ازدست‌رفته و تولیدشده يک يخچال در طي زمان را اندازه می‌گیرد. اندازه‌گیری‌ها هر چهار روش بين سال‌های 2003 تا 2009 که موجود با هم تلفیق‌شده و سپس با نتايج چهار مجموعه داده بين سال‌های 1992تا 2013 ترکيب شدند.

بررسي نشان داد در تمام بازه بلندمدت یخچال‌های اين منطقه در حال از دست دادن جرمشان بوده‌اند. آن‌ها همچنين وزن کلي ازدست‌رفته و نرخ از دست دادن وزن براي بازه زمان 92 تا 2013 را به دست آوردند. متوسط وزن ازدست‌رفته 83 ميليارد تن در سال بوده و براي مقايسه خوب است بدانيد و زن کوه اورست 161 ميليارد تن است. اين موضوع به اين معناي است که در طي 21 سال گذشته یخچال‌های اين منطقه هر دو سال يخي به‌اندازه کل کوه اورست را ازدست‌داده‌اند. همچنين بررسی‌هاي نشان داد که نرخ از دست دادن وزن با شتاب 6.1 ميليارد تن در هرسال بيشتر شده است. در فاصله بين 2003 تا 2009 که ه چهار روش اندازه‌گیری همپوشاني داشته‌اند نرخ افزايش ذوب یخچال‌ها 16.3 ميليارد تن در هرسال بوده است، يعني حدود سه برابر نرخ رشد در بازه 21 ساله. تابستان گذشته مشاهدات ماهواره بررسي زمين ناسا نشان داد ديواره يخ و برفي که یخچال‌های منطقه غربي قطب جنوب را نگاه می‌داشت در حال از هم پاشيدن است و حرکت اين یخچال‌ها به سمت دريا آغازشده است. پیامدهای چنين اتفاقي می‌تواند تسريع در رون ذوب یخ‌ها و بالا آمدن سطح دریاها در کوتاه‌مدت باشد.

همزمان مطالعات جديد بانک جهاني نشان می‌دهد گرمايش جهاني و تغييرات اقليمي به درجه‌ای از پیشرفت رسيده که ديگر روبر شدن با عواقب آن اجتناب‌ناپذیر است. بر همين اساس تغييرات آب‌وهوایي و شکل‌گیری آآب‌وهوای حداکثري می‌تواند باعث رخ دادن مجموعه از ناپایداری‌های اجتماعي و اقتصادي شود. کاهش ميزان باردهي مزارع، ضرر و زيان کشاورزي به دليل سيل و خشک‌سالی، کاهش منابع آب در دسترس و افزايش ارتفاع آب دریاها ازجمله مهم‌ترین خطرات ذکرشده در اين گزارش هستند.همچنين اين تحقيق نشان می‌دهد مناطق آسياي مرکزي و بالکان در اروپا احتمالاً در 60 درصد تابستان‌ها با گرمايش بیش‌ازاندازه روبرو شده و شانس خشک‌سالی در اين مناطق تا 20 درصد افزايش پيدا می‌کند. همچنين اين گزارش نشان می‌دهد عواقب گرمايش جهانی بيشتر از همه دامن‌گیر کشورهای فقير و توسعه‌نیافته خواهد شد. اين گزارش همچنين به استناد مطالعات ديگر می‌گوید انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمان حاضر تأثیرش را يک دهه بعد مشخص خواهد کرد و آنچه امروز رخ‌داده نتيجه يک دهه قبل است و بايد در انتظار نتايج بدتر در دهه‌های آينده بمانيم.

منبع

 

 

 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا