تهیه قارچ از زباله های زیستی

مدیریت زباله های مواد غذایی به عنوان یک چالش و یک فرصت برای کشورهای در حال توسعه بوده تا بتوانند کمکی به اقتصاد کشورشان داشته باشند .

یک کارخانه تولید مواد غذایی به نام سنت باسا (St, Baasa)  در غرب کشور غنا (Ghana) در آفریقا هر ماه حدود چهار صد تن ضایعات گیاه مانیوک (cassava) را به محصولات جانبی تبدیل می کند .

پیش از این ضایعات به دست آمده شامل حدود 120 تن پوسته و چوب از بین می رفت اما در حال حاضر کارخانه تولید مواد غذایی فوق در این کشور آفریقایی روشی آزمایشی را در پیش گرفته تا ارزشی افزوده از این ضایعات ایجاد کند .  

در کارخانه ، ضایعات گیاه مانیوک جداسازی شده و با خاک اره مخلوط می شود . ترکیب به دست آمده پس از خشک شدن ، بسته بندی شده و به بذر قارچ آغشته می شود . حدود پنج روز بعد قارچ هایی خوراکی از درون این بسته بندی ها جوانه می زنند که قابل برداشت هستند .

کانستنس فریمپنگ (Constance Frimpong) از کارشناسان فن آوری غذایی در این کارخانه در رابطه با فواید روش جدید می گوید : " درآمد کلی ماهانه ما با تولید این قارچ ها در  حدود 15 درصد افزایش داشته است . ما در نظر داریم تا تولید خودمان را بیشتر از این افزایش دهیم چرا که ضایعات و پوسته های زیادی از گیاه مانیوک در اختیار داریم و می توانیم خانه های کشت و پرورش قارچ بیشتری را ایجاد کنیم . به این ترتیب تولید فعلی قارچ را از پنج تن به بیست تن در ماه افزایش خواهیم داد . "

قابل توجه است که گیاه مانیوک می تواند به سرعت تجزیه شود و در نتیجه روند تولید قارچ را کوتاه تر می کند . مانیوک همچنین دارای مواد مقوی و اساسی مورد نیاز برای رشد قارچ ها است .

جوآنیتا پرمپه (Juanita Prempeh) از زیست شناسان موسسه تحقیق غذایی غنا در این رابطه می گوید : " دمای مناسب تولید قارچ بین 25 تا 27 درجه سانتیگراد بوده و میزان رطوبت خاک چندان زیاد نیست و تقریبا بین 60 تا 70 درصد است . رطوبت نسبی هوا نیز در حدود 60 درصد است . در حقیقت این شرایط برای تولید قارچ ایده آل و مناسب خواهد بود . "

گفتنی است پژوهش های مکملی در این رابطه در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی در آزمایشگاهی در کنت واقع در انگلستان در حال پیگیری و انجام است . محققان این پروژه به بررسی ضایعات گیاه مانیوک و سیب زمینی هندی (yam) پرداختند که باعث درک بهتر الگوهای جدید در تولید قارچ شده است .  

کیت تاملینز (Keith Tomlins) از دانشمندان غذایی این پروژه اروپایی در این رابطه می گوید : " ما با گیاه مانیوک موفق به انجام مرحله تخمیر شده ایم . حرارت طبیعی تولید شده توسط تخمیر طبیعی در واقع کالا را استریلیزه می کند . به این ترتیب ما توانستیم از ضایعات گیاه مانیوک به گونه ای استفاده کنیم که بیشتر با محیط زیست سازگار باشد .  "

در حال حاضر مدیران کارخانه مواد غذایی سنت باسا در غنا در تلاش هستند تا  این نوآوری علمی را به جمعیت محلی نزدیک سازند تا آن ها نیز بتوانند به فعالیت در این رابطه بپردازند .

باه داپاه (Baah Dapaah) مدیر کل کارخانه مواد غذایی سنت باسا در این اربطه توضیح داده و می گوید : " ضایعاتی که ما تولید می کنیم ، می تواند برای سایر مردم تبدیل به درآمد و سرمایه شود . بنابراین ما در حال آموزش به کشاورزانمان در منطقه هستیم تا چگونه کل این فرایند را انجام دهند. ما کیسه های مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار خواهیم داد تا آن ها بتوانند خودشان قارچ را تولید کرده و به کسب درآمد اضافی بپردازند . "

استفان آدوتووم  (Stephen Adutwum) از کشاورزان محلی پرورش دهنده گیاه مانیوک نیز در این رابطه می گوید : " ما برای چالش های پیش رویمان آماده هستیم . این پروژه برای کسب درآمد بیشتر برای ما کشاورزان بسیار مناسب است . می توانیم درآمدی اضافی را در میان فصول برداشت کنیم . ما آماده ایم که از راهنمایی ها و تجربیات دانشمندان در مورد چگونگی استفاده از ضایعات مانیوک استفاده کنیم . "

قابل ذکر است که کشاورزان و دانشمندان امیدوارند تا کشوری همچون غنا بتواند به زودی حدود 650 تن قارچ خوراکی را سالانه تنها از طریق ضایعات گیاه مانیوک تولید کند .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا