بازدید از رصدخانه شهری تهران

برنامه بازدید از رصدخانه شهری تهران به استعدادهای برتر در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، آمار و فناوری اطلاعات، مجموعه مدیریت، آینده‌پژوهی و طراحی‌شهری اختصاص دارد و تنها ویژه دختران است.

روابط‌عمومی بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده است که بازدید از رصدخانه شهری تهران در تاریخ بیست‌وسوم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و داوطلبان دختر در حوزه استعدادهای برتر می‌توانند به سامانه بازدیدهای علمی و فرهنگی به نشانی bazdid.bmn.ir مراجعه کرده و برای شرکت در این بازدید، ثبت‌نام کنند.

رصدخانه شهری یکی از ابزارهای مدیریتی است که در بسیاری از شهرهای دنیا شکل گرفته است. هدف از ایجاد آن این است که تغییرات شهری را مورد پالایش قرار دهد که این تغییرات می‌تواند به مرور زمان اتفاق بیافتد و به همین دلیل است که رصدخانه‌های شهری با مراکزی چون مرکز بحران، مرکز مانیتورینگ، مرکز انتظامی و… به طور آنلاین در ارتباط است تا شهر را تحت کنترل داشته باشد.

به گفتۀ مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، حدود 60 شهر بزرگ در دنیا رصدخانه شهری دارند و بعضی از کشورها اقدام به تأسیس رصدخانه ملی نیز کرده‌اند. هدف اصلی که در رصدخانه شهری تهران دنبال می‌شود، جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت شهری است. از آن‌جایی که ما در ساختار مدیریتی کشور، مدیریت شهری به شکل منسجم نداریم، نیاز به یک راهکار جایگزین به‌شدت محسوس است. به همین دلیل امروزه در ایران، بیشتر از هر چیز دیگری، مدیریت یکپارچه شهری مطرح می‌شود، به این معنا که تمام دستگاه‌هایی که در شهر، منشاء ارائه خدمات به مردم هستند، بر اساس یک سری اطلاعات مشترک و در یک نقطه مشترک، تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

او افزود، رصدخانه محل جمع‌آوری داده‌های پالایش شدۀ لازم برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت شهری است. به این ترتیب، قبل از انجام هر نوع تصمیم‌گیری می‌توان با شبیه‌سازی، آثار نهایی آن تصمیم را بررسی کرد و براساس نتیجۀ حاصل، انتخاب کرد که پروژه به اجرا درآید یا نه. هر اقدامی در سطح شهر، همراه با آثار جانبی است که بر ارکان زندگی شهری تأثیر می‌گذارد. بنابراین رصدخانه به تعبیری ساده، علاوه بر اینکه وظیفه دارد کل داده‌ها را جمع‌آوری کند، باید امکان شبیه‌سازی فرآیندهایی که امکان وقوع در شهر را دارند، فراهم کند.

 

غزال غضنفری

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا