نقش حساس مجلس برای برقراری «تولیت واحد» در نظام سلامت

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، در آستانه تغییر کابینه دولت و ضرورت تداوم طرح تحول سلامت، نقش مجلس در تامین منابع پایدار این طرح کلان و برقراری تولیت واحد در نظام سلامت، بسیار چشمگیر است.

 چندی قبل، وزیر بهداشت با صراحت اعلام کرد که تامین منابع پایدار و تولیت یکپارچه نظام سلامت، ضرورت تداوم طرح تحول سلامت است. تجربه سه سال اخیر در اجرای طرح تحول سلامت هم نشان داد که بدون منابع پایدار و تولیت واحد نظام سلامت، نمی توان به تداوم بی دغدغه طرح تحول سلامت امیدوار بود.

در این راستا، نقش مجلس به عنوان قانونگذار و ناظر بر اجرای قوانین بسیار حیاتی است. مجلس می تواند برای تامین منابع پایدار و تولیت واحد در نظام سلامت، گام های جدی بردارد تا با اصلاح قوانین، نظارت بر اجرا و پیش بینی اعتبارات پایدار، تداوم این طرح کلان را در سال های آینده، بیمه کند.

تنها با همراهی و همکاری مجلس و دولت است که می توان این طرح مردمی را به پیش برد، اما در صورت همراهی نکردن مجلس و یا کم اهمیت شمردن دو بحث تامین منابع پایدار و ایجاد تولیت واحد در نظام سلامت، مشکلات طرح تحول سلامت، به این زودی ها حل نخواهد شد.

 بدهی ۱۰ هزار میلیاردی سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها، حضور کمرنگ وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه و معطل ماندن بخش هایی از طرح تحول سلامت به دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبارات قانونی، فقط گوشه ای از تامین نشدن منابع پایدار و تولیت چندپاره نظام سلامت است که مجلس می تواند به عنوان نهادی که در «راس امور کشور» است، به اصلاح این امور حیاتی کمر ببندد.

نظر مثبت نمایندگان مجلس برای تولیت واحد و تامین منابع پایدار

بسیاری از نمایندگان مجلس با تولیت یکپارچه نظام سلامت و تامین منابع پایدار طرح تحول سلامت، اتفاق نظر دارند و بر اصلاح ساختارهای قانونی نظام سلامت تاکید می کنند.

دکتر محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بدون تخصیص منابع پایدار، نباید توقع زیادی از طرح تحول سلامت داشت، در گفتگو با سلامت آنلاین عنوان می کند: اجرای طرح تحول سلامت شرایط بهداشت و درمان را بهبود بخشید که لازمه تداوم این طرح در آینده ، اجرای مصوبات مجلس در خصوص تخصیص منابع پایدار است و به همین دلیل قانون در هر شرایطی باید اجرا شود.

به گفته قربانی، یکی از از این منابع، سهم ۹ بیست و هفتم حق بیمه کارگران است که تاثیر عمده ای در تامین منابع پایدار به همراه دارد. اگر دستگاه های ذیربطی که بسیاری از این منابع را به بخش درمان اختصاص نمی دهند، راغب به انجام این امر شوند،  این منابع تنها در بخش درمان هزینه شده و به سود کارگران نیز خواهد بود.

ذبیح نیکفر لیالستانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بخش دیگری از مشکلات پیش روی طرح تحول سلامت اشاره می کند و به سلامت آنلاین می گوید: با تولیت تکه پاره نظام سلامت، طرح‌های کلان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، بلکه باید بر اساس قوانین بالادستی، تولیت واحد و پاسخگو در نظام سلامت شکل بگیرد تا از تصمیم گیری های متناقض در حوزه سلامت، جلوگیری شود.

این نماینده مجلس تصریح می کند: باید منابع مالی موجود در حوزه سلامت نیز تجمیع و مدیریت شود. هر چند در این سال ها تلاش های زیادی صورت گرفت تا منابع یاد شده به طرح تحول تخصیص پیدا کند، اما متاسفانه عزم جدی برای تخصیص این اعتبارات به طرح تحول سلامت وجود نداشت و امیدواریم امسال و در کابینه دوازدهم تحقق پیدا کند.

دکتر همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفتگو با سلامت آنلاین به سطحی دیگری از تبعات اجرا نشدن قانون اشاره و تصریح می کند: تجمیع نشدن منابع بیمه‌های درمانی، به نوعی دامن زدن به اختلاف طبقاتی است، زیرا هم اکنون افراد مختلف در جامعه، هر کدام از پوشش های بیمه ای مختلفی بهره می برند که این موضوع عادلانه نیست.

هاشمی، یکپارچه شدن مدیریت بیمه ها را تنها راه برون رفت از این معضل می داند و می گوید: اگر سازمان های بیمه گر بپذیرند که همگی زیر چتر یک بیمه واحد قرار گیرند و یک مدل رفتار کنند، بسیاری از مشکلات موجود در نظام سلامت نیز مرتفع می شود. تا زمانی که خدمات درمانی ارائه شده در یک تراز قرار نگیرند، همچنان شاهد بی عدالتی در نظام سلامت خواهیم بود که اقشار کم برخوردار جامعه بیش از سایر گروه های جامعه متضرر می شوند.

همچنین احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به مخالفان تجمیع منابع بیمه ها اشاره می کند و با صراحت به سلامت آنلاین می گوید: مخالفان تجمیع منابع بیمه ها، مصلحت بیماران را نادیده گرفته‌اند. هدف طرح تحول سلامت، فراهم کردن آسایش و آرامش مردم است و برای تداوم آن راهی بجز تجمیع بیمه ها و تخصیص منابع پایدار به این طرح کلان وجود ندارد.

این نماینده مجلس در تشریح بیشتر مواضع غیرمنطقی این گروه از مخالفان، یادآوری می کند: سوال اینجاست که مقاومت این دوستان نیز قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند، چون در نهایت دو یا سه سال بعد باید به ایجاد این تغییرات برای اصلاح ساختار بیمه ها رضایت دهند. پس چه بهتر که مساله تجمیع بیمه ها هر چه سریع تر عملیاتی شود تا هر چه زودتر از تحمیل هزینه گزاف به کشور جلوگیری شود.

انتظار زیادی نیست، فقط قانون اجرا شود

در برخی مباحث مثل ساختار فعلی شورای عالی بیمه، نیازمند ورود مجلس هستیم تا ساختار فعلی این شورا، اصلاح شود، زیرا نمی توان وزارت بهداشت را متولی نظام سلامت دانست و از این وزارتخانه، انتظارات فراوان داشت، اما وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت در شورای عالی بیمه، فقط یک رای داشته باشد!

اما در بسیاری از مباحث دیگر، نیاز داریم تا مجلس به عنوان نهادی فرادستی به قوانینی که خود وضع کرده است، نظارت کند. مثلا وقتی مجلس در برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت را به عنوان متولی نظام سلامت معرفی کرده است، بنابراین باید مراقبت کند تا ابزارهای تولیتی هم در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد، نه اینکه فقط روی کاغذ، وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت شناخته شود.

وقتی یک سازمان، حتی سهم قانونی درمان کارگران را هم نمی پردازد و تولیت نظام سلامت نمی تواند هیچ نظارتی روی این رفتارهای غیرقانونی داشته باشد، سوال اینجاست که آیا چنین تولیتی می تواند برنامه هایش را به درستی پیش ببرد؟

در خصوص تامین منابع پایدار هم همینطور است. در حالی که بر اساس مصوبات خود مجلس، باید ۱۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت اختصاص پیدا کند و همچنین قرار شده مالیات سیگار و مالیات بر ارزش افزوده هم به طرح تحول سلامت تخصیص یابد، در این شرایط باید مجلس ورود کند و بپرسد که چرا این منابع پایدار به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا نکرده است؟

 اینها خواسته های منطقی و قانونی است که نه تنها کارشناسان و تولیت نظام سلامت از مجلس انتظار دارد، بلکه مردم هم توقع دارند که مجلس برای تداوم طرح تحول سلامت که کام مردم را شیرین کرده است، مراقب اجرا شدن قانون باشد و نگذارد که قانون در مرحله اجرا، روی کاغذ یخ بزند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا