توسعه سیاسی، فرهنگی و علم و فناوری عامل پیشرفت کشور است

دکترحمیدرضا طیبی گفت: توان علمی و فناوری که لازمه پیشرفت است در کشور وجود دارد و آنچه که این توان را به ثروت و قدرت تبدیل کند از طریق محدودیت‌ها از دست می‌رود.

وی در دومین روز از سیزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی جهادددانشگاهی گفت: حل مشکل کشور با دانش بنیان کردن جامعه امکان پذیربوده و تا زمانی که مشکل دانش و فناوری حل نشود نباید توقع حل سایر مشکلات را داشت.

وی گفت: کشور ما با وجود پیشرو بودن در علم و فناوری نسبت به سایر کشورها، امروز به دلیل  محدودیت‌ها، تحریم و عدم دسترسی به منابع از قافله کشورهای دیگر عقب مانده که فرصت‌ها نیز در حال از دست رفتن است.

رییس جهاددانشگاهی عامل پیشرفت را توسعه فرهنگ، علم و فناوری و توسعه سیاسی عنوان کرد و گفت: توان علمی و فناوری که لازمه پیشرفت است در کشور وجود دارد؛ اما آنچه که این توان را به ثروت و قدرت تبدیل می‌کند از طریق محدودیت‌ها از دست می رود.

وی با اشاره به تلاش‌های جهاددانشگاهی برای الگوسازی اقتدار اقتصادی و سیاسی و علمی از ابتدای تاسیس، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از طریق شناسایی مشکلات جامعه و توانمندسازی و الگوسازی در راستای رفع مشکلات، درصدد جذب ماموریت‌های جدید در قالب توسعه برنامه های این نهاد است.

دکتر طیبی اظهار کرد: همه واحدهای جهاددانشگاهی باید با برنامه ریزی و براساس نیازهای ملی و مزیت های استانی دارای فعالیت شاخص باشند.

وی با بیان اینکه تامین منابع  مالی در اجرایی شدن برنامه های جهاددانشگاهی مهم  و ضروری است، افزود:  ۲۰ درصد بودجه جهاددانشگاهی از منابع دولتی و  ۸۰ درصد باقی مانده از طریق تجاری‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تامین می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد به دنبال کسب ماموریت‌های جدید با توجه به توانمندی‌های این نهاد از سوی نظام برای حل مشکل کشور می‌باشد، اظهار کرد: ماموریت‌های این نهاد تحت عنوان سند نقشه راه جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی تصویب شده که به دنبال اجرایی شدن آنها هستیم.

وی با اشاره به ۳۷ سال فعالیت جهاددانشگاهی و تلاش این نهاد انقلابی در حوزه های مختلف برای پیشرفت کشور، تصریح کرد: لازمه پیشرفت کشور، برنامه ریزی جامع دراز مدت و هماهنگی تمامی نهادهای مرتبط بوده که در این راستا باید به دور از جریانات سیاسی، برنامه‌ریزی و هم راستا با هم حرکت کرد.

وی با اشاره به موفقیت کشور در ارایه مقالات برتر، افزود: متاسفانه در کاربردی کردن مقالات به اندازه کافی فعال نبوده ایم که این موضوع توجه بیشتری را طلب می‌کند.

دکتر طیبی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با توجه به پتانسیل های بالایی که در کشور دارد قادر به انجام کارهای بزرگی است، گفت: در صورت عدم توجه و بها ندادن به نیروهای جهادگر این نهاد، شاهد خروج نیروهای توانمند خواهیم شد.

وی به اشاره به اینکه نیروهای جهاددانشگاهی باید در مسیر مسأله محوری حرکت کنند، اظهار کرد: ارایه مقاله به تنهایی مشکلی از جامعه حل نکرده بلکه باید همه پروژه ها مسأله محور و در عین حال منجر به فن آوری شود.

دکتر طیبی در ادامه اظهار کرد: اقدامات جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی قابل تقدیر است.

وی افزود: این واحد از جمله واحدهای بسیار خوب و فعال جهاد دانشگاهی بوده که با کمبود اعتبارات و با دست خالی اقدامات در خور توجهی در همه حوزه‌ها به ویژه در بخش کشاورزی انجام داده است.

دکترطیبی به برنامه‌های اجرایی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، راه اندازی پژوهشکده بین رشته ای مدیریت و توسعه فناوری سبز از برنامه‌های آتی این واحد در راستای حل مشکلات منطقه می‌باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا